K

AMS (Kongsberg Aviation Maintenance Services) henter hjem vedlikeholdet av F-35 med åpning av nytt senter på Rygge.

Tungt vedlikeholdsarbeid har inntil nå blitt utført på det regionale depotet i Cameri i Italia.

Åpnet det nye NAVD-vedlikeholdssenteret på Rygge: Fra venstre generalmajor Donald K. Carpenter, direktør for F-35 flåteberedskap og vedlikehold ved JPO (Joint Program Office), Gro Jære, direktør for Forsvarsmateriell (FMA), Marte Gerhardsen, statssekretær i FD, Eirik Lie, president i KDA (Kongsberg Defence & Aerospace), brigader Kenneth Øvland, nestkommanderende i Luftforsvaret og Nick Smythe, visepresident for bærekraftsstrategi og forretningsutvikling ved Lockheed Martin Aeronautics ved Fort Worth i Dallas. Foto: KAMS/Kongsberg
Høytidelig åpning på Rygge

Det nye anlegget på Rygge er et nasjonalt vedlikeholdssenter og depot, såkalt National Air Vehicle Depot (NAVD), hvor det vil bli  gjennomført tyngre vedlikehold, oppgraderinger, modifikasjoner og forbedringer av norske og andre nasjoners F-35 kampfly.

Åpningen ble foretatt av Marte Gerhardsen, statssekretær i Forsvarsdepartementet (FD), under en høytidelig seremoni på Rygge 23. okt. 2025.

Mange deltok under åpningen av NAVD-vedlikeholdssenteret på Rygge. Foto: KAMS/Kongsberg
Investerer 500 mill. kroner

KAMS har investert omlag 500 mill. kroner i det nye senteret som eies og driftes av selskapet basert på en langsiktig kontrakt med Forsvaret fra mars 2025.

NAVD-senteret vil ifølge KAMS styrke Luftforsvarets egne kapasiteter for brukervedlikehold ved kampflybasen på Ørland.

KAMS, som eies 50,1% av Kongsberg-gruppen og 49,9% av det finske selskapet Patria, vil med etableringen av NAVD-senteret videreføre kampflykompetansen som er bygget opp på Kjeller over flere tiår og styrke posisjonen til KAMS som leverandør av tungt vedlikehold i forsvarssektoren.

August 2025: Tre norske F-35 i front foran fire amerikanske F-18 i formasjon over Ørland kampflystasjon. Foto: Luftforsvaret/Ole Andreas Vekve
Vil styrke forsvarsevnen

«Åpningen av dette anlegget på Rygge viser hvordan Kongsberg og norsk forsvarsindustri bidrar til å forsterke Norges forsvarsevne samt opprettholde kritisk flyteknisk kompetanse. Det nære samarbeidet med Forsvaret, myndigheter og industripartnere som Lockheed Martin har vært avgjørende for en rask og effektiv gjennomføring av etableringen», sier Eirik Lie, adm. direktør i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) under åpningen på Rygge.

Med etableringen av en nasjonal vedlikeholdsfasilitet på Rygge får Norge en selvstendig kapasitet til å utføre dette arbeidet lokalt, som styrker forsyningslinjene og operativ tilgjengelighet for Luftforsvaret, ifølge pressemelding fra KAMS.

«Åpningen av dette anlegget på Rygge viser hvordan Kongsberg og norsk forsvarsindustri bidrar til å forsterke Norges forsvarsevne samt opprettholde kritisk flyteknisk kompetanse», sier Eirik Lie i KDA under åpningen på Rygge. Foto: KAMS/Kongsberg

«Mye mer enn en bygning»

«Dette anlegget er mye mer enn bare en ny bygning. Den representerer en strategisk investering i nasjonal sikkerhet», forklarer Gerhardsen og fortsetter:

«Kompetanse i industrien bygges, og den operasjonelle beredskap for våre kampfly økes. Gjennom anskaffelsen av F-35 har Luftforsvarets kampkraft økt vesentlig og styrket vårt bidrag til allierte og NATO. Med dette anlegget tar vi et nytt steg med å vedlikeholde, utvikle og ikke minst opprettholde F-35s kapasitet her i Norge. Norges forsvarsevne vil bli styrket som følge av denne etableringen».

De første F-35-flyene som ble stasjonert i Norge landet på Ørland flystasjon 3. nov. 2017, etter avgang fra Fort Worth i Dallas. Norge fullførte i april 2025 bestillingen av 52 F-35 jagerfly og er første partnernasjon som har gjennomført planlagt program. Foto: Forsvaret/Onar Digernes Aase

Tidligere leder for Kampflyprogrammet og eks-generalmajor, Morten Klever i Nordic American AS, er imponert:

«En bemerkelsesverdig prestasjon oppnådd på rekordtid. Vi er stolte støttespillere for NAVD og gratulerer KAMS-teamet, Kongsberg Defense & Aerospace, Luftforsvaret, Lockheed Martin, F-35 JPO og hele F-35-virksomheten. Denne prestasjonen støtter direkte operasjonene med F-35 og vil styrke norsk beredskap betydelig», sier han i en kommentar på LinkedIn.

Motordepotet til KAMS for vedlikehold og oppgradering av F-135-motorer til F-35 har vært i drift på Rygge siden 2020. I tillegg utføres testing av motorer ved testcellen etter hvert vedlikehold. Foto: Pratt &Whitney
En milepæl for norsk forsvarsevne

«Dette er en milepæl for norsk forsvarsevne. Gjennom avtalen sikrer Forsvarsmateriell mer fleksibel og robust understøttelse av norske kampfly, samtidig som vi styrker både nasjonal kompetanse og norsk forsvarsindustri. Dette sikrer større nasjonal kontroll over vedlikeholdet av F-35, samtidig som vi bygger en viktig kapasitet for fremtiden – både for oss selv og potensielt for andre brukernasjoner», sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell (FMA).

Et stolt team fra Kongsberg: Fra venstre Roar Bergqvist Larsen, visepresident for forretningsutvikling og strategi hos Kongsberg, Eirik Lie, president i KDA (Kongsberg Defence & Aerospace), Terje Bråthen, konserndirektør for luftfartsstrukturer og vedlikehold, André Jægtvik, president i KAMS og Arno J. de Vries, visepresident i KAMS. Foto: KAMS/Kongsberg

Forsvarsbygg har tidligere i år fått i oppdrag fra FD om å utrede behovet og mulighetene på Kjeller for en videreføring av militære aktiviteter.

Ifølge kilder til AIR24 har Luftforsvaret ønsker om å beholde og videreutvikle Kjeller for vedlikehold av ulike flysystemer, utover det som nå etableres på Rygge.

Oppdatert 
27.10.2025 0:16
 Artikler om 
Luftmakt

Flere artikler om 

Luftmakt

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.