AMS (Kongsberg Aviation Maintenance Services) henter hjem vedlikeholdet av F-35 med åpning av nytt senter på Rygge.
Tungt vedlikeholdsarbeid har inntil nå blitt utført på det regionale depotet i Cameri i Italia.

Høytidelig åpning på Rygge
Det nye anlegget på Rygge er et nasjonalt vedlikeholdssenter og depot, såkalt National Air Vehicle Depot (NAVD), hvor det vil bli gjennomført tyngre vedlikehold, oppgraderinger, modifikasjoner og forbedringer av norske og andre nasjoners F-35 kampfly.
Åpningen ble foretatt av Marte Gerhardsen, statssekretær i Forsvarsdepartementet (FD), under en høytidelig seremoni på Rygge 23. okt. 2025.

Investerer 500 mill. kroner
KAMS har investert omlag 500 mill. kroner i det nye senteret som eies og driftes av selskapet basert på en langsiktig kontrakt med Forsvaret fra mars 2025.
NAVD-senteret vil ifølge KAMS styrke Luftforsvarets egne kapasiteter for brukervedlikehold ved kampflybasen på Ørland.
KAMS, som eies 50,1% av Kongsberg-gruppen og 49,9% av det finske selskapet Patria, vil med etableringen av NAVD-senteret videreføre kampflykompetansen som er bygget opp på Kjeller over flere tiår og styrke posisjonen til KAMS som leverandør av tungt vedlikehold i forsvarssektoren.

Vil styrke forsvarsevnen
«Åpningen av dette anlegget på Rygge viser hvordan Kongsberg og norsk forsvarsindustri bidrar til å forsterke Norges forsvarsevne samt opprettholde kritisk flyteknisk kompetanse. Det nære samarbeidet med Forsvaret, myndigheter og industripartnere som Lockheed Martin har vært avgjørende for en rask og effektiv gjennomføring av etableringen», sier Eirik Lie, adm. direktør i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) under åpningen på Rygge.
Med etableringen av en nasjonal vedlikeholdsfasilitet på Rygge får Norge en selvstendig kapasitet til å utføre dette arbeidet lokalt, som styrker forsyningslinjene og operativ tilgjengelighet for Luftforsvaret, ifølge pressemelding fra KAMS.

«Mye mer enn en bygning»
«Dette anlegget er mye mer enn bare en ny bygning. Den representerer en strategisk investering i nasjonal sikkerhet», forklarer Gerhardsen og fortsetter:
«Kompetanse i industrien bygges, og den operasjonelle beredskap for våre kampfly økes. Gjennom anskaffelsen av F-35 har Luftforsvarets kampkraft økt vesentlig og styrket vårt bidrag til allierte og NATO. Med dette anlegget tar vi et nytt steg med å vedlikeholde, utvikle og ikke minst opprettholde F-35s kapasitet her i Norge. Norges forsvarsevne vil bli styrket som følge av denne etableringen».

Tidligere leder for Kampflyprogrammet og eks-generalmajor, Morten Klever i Nordic American AS, er imponert:
«En bemerkelsesverdig prestasjon oppnådd på rekordtid. Vi er stolte støttespillere for NAVD og gratulerer KAMS-teamet, Kongsberg Defense & Aerospace, Luftforsvaret, Lockheed Martin, F-35 JPO og hele F-35-virksomheten. Denne prestasjonen støtter direkte operasjonene med F-35 og vil styrke norsk beredskap betydelig», sier han i en kommentar på LinkedIn.

En milepæl for norsk forsvarsevne
«Dette er en milepæl for norsk forsvarsevne. Gjennom avtalen sikrer Forsvarsmateriell mer fleksibel og robust understøttelse av norske kampfly, samtidig som vi styrker både nasjonal kompetanse og norsk forsvarsindustri. Dette sikrer større nasjonal kontroll over vedlikeholdet av F-35, samtidig som vi bygger en viktig kapasitet for fremtiden – både for oss selv og potensielt for andre brukernasjoner», sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell (FMA).

Forsvarsbygg har tidligere i år fått i oppdrag fra FD om å utrede behovet og mulighetene på Kjeller for en videreføring av militære aktiviteter.
Ifølge kilder til AIR24 har Luftforsvaret ønsker om å beholde og videreutvikle Kjeller for vedlikehold av ulike flysystemer, utover det som nå etableres på Rygge.

