Forsvaret reetablerer i dag Luftforsvarets Forsyningskommando (LFK) på Kjeller ien høytidelig markering med lavflygning med F-35 og militære helikoptre av typen Bell 412SP.
Det skjer dagen etter Flydagen 2025 som igjen ble en publikumssuksess til tross for tidvis regn og et lavt skydekke.

Luftforsvaret skal styrke evne til å drifte, vedlikeholde og forsyne eget materiell, og LFK blir en sentral del av Forsvarets modernisering, opplyses Luftforsvaret.
Kan bli aktuelt å utvide på Kjeller
Hvis rullebanen på Kjeller blir bevart, kan det bli aktuelt å utvide tjenestene som Luftforsvaret har behov for i årene som kommer, ifølge kilder i Forsvaret.
Målet med avdelingen er økt tilgjengelighet på kritisk materiell, og med det også økt kampkraft.

– Når det virkelig gjelder, må vi vite at systemene virker. LFK skal gjøre oss i stand til å prioritere smartere og handle raskere, slik at Luftforsvaret alltid er klart, sier sjef Luftforsvaret generalmajor Øivind Gunnerud.
LFK er et resultat av sektorreformen F24 og vil bestå av rundt 200 ansatte fra dagens FMA Luftkapasiteter og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO).

Dette skjer få måneder etter at Forsvarsmateriell innførte ny toppstruktur med virkning fra 1. juni 2024, med mål om å «forberede etaten for å håndtere flere og større oppdrag i en endret verden».
Utvides til rundt 300 ansatte
LFK skal bygge kompetanse og kapasitet på tvers av fire fagavdelinger og utvides gradvis til rundt 300 ansatte i årene som kommer.

For Luftforsvaret vil endringene merkes godt. Den nye avdelingen på Kjeller flyplass opprettes i grenstrukturen rett under Luftforsvarsstaben som er lokalisert på Rygge og i Bodø.
– Vi tar nå styring over vår egen drift, og skal produsere teknisk tilgjengelighet tilpasset våre operative behov, sier brigader Terje Sørbø, som er nyutnevnt sjef for LFK.

Etableringen av LFK skalbidra til enklere og raskere beslutningsprosesser med andre enheter i Forsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller: Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Leonardo (med hovedlager for norske redningshelikoptre) og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), foruten et samarbeid med Lockheed Martin med produksjon av deler til F-35.

Fordelen med reetableringen av LFK på Kjeller er mange, ifølge nestkommanderende i Luftforsvaret.
«Vi samler de nødvendige menneskene for flysystemene vi har, og gjør at bakkeressurser blir enklere med en ny sjef. Dette vil gi økt operativ evne», sier sjef for Luftforsvarsstaben og nestkommanderende i Luftforsvaret, Kenneth Øvland, til Forsvarets Forum.