F

Forsvaret reetablerer i dag Luftforsvarets Forsyningskommando (LFK) på Kjeller ien høytidelig markering med lavflygning med F-35 og militære helikoptre av typen Bell 412SP.

Det skjer dagen etter Flydagen 2025 som igjen ble en publikumssuksess til tross for tidvis regn og et lavt skydekke.

Notoddens Spitfire med Rolls-Royce Merlin v12 foran hangarene til Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) og Veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb (NRFV). Foto: AIR24

Luftforsvaret skal styrke evne til å drifte, vedlikeholde og forsyne eget materiell, og LFK blir en sentral del av Forsvarets modernisering, opplyses Luftforsvaret.

Kan bli aktuelt å utvide på Kjeller

Hvis rullebanen på Kjeller blir bevart, kan det bli aktuelt å utvide tjenestene som Luftforsvaret har behov for i årene som kommer, ifølge kilder i Forsvaret.

Målet med avdelingen er økt tilgjengelighet på kritisk materiell, og med det også økt kampkraft.

Med et behov for tungt vedlikehold av flysystemer også i framtiden, har Luftforsvaret planer for utvidelser på Kjeller såfremt rullebanen blir bevart, ifølge kilder i Forsvaret. Foto: Luftforsvaret

– Når det virkelig gjelder, må vi vite at systemene virker. LFK skal gjøre oss i stand til å prioritere smartere og handle raskere, slik at Luftforsvaret alltid er klart, sier sjef Luftforsvaret generalmajor Øivind Gunnerud.

LFK er et resultat av sektorreformen F24 og vil bestå av rundt 200 ansatte fra dagens FMA Luftkapasiteter og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO).

Slips fra Luftforsvarets Luftkommando (LFK) til salgs ved boden til Kjeller Flyhistoriske Forening under Flydagen i går. Foto: AIR24

Dette skjer få måneder etter at Forsvarsmateriell innførte ny toppstruktur med virkning fra 1. juni 2024, med mål om å «forberede etaten for å håndtere flere og større oppdrag i en endret verden».

Utvides til rundt 300 ansatte

LFK skal bygge kompetanse og kapasitet på tvers av fire fagavdelinger og utvides gradvis til rundt 300 ansatte i årene som kommer.

For Luftforsvarets planer er det avgjørende å beholde rullebanen for en mulig utvidelse av vedlikeholdstjenester på Kjeller, ifølge kilder i Forsvaret. Foto: AIR24

For Luftforsvaret vil endringene merkes godt. Den nye avdelingen på Kjeller flyplass opprettes i grenstrukturen rett under Luftforsvarsstaben som er lokalisert på Rygge og i Bodø.

– Vi tar nå styring over vår egen drift, og skal produsere teknisk tilgjengelighet tilpasset våre operative behov, sier brigader Terje Sørbø, som er nyutnevnt sjef for LFK.

Publikum fikk oppleve oppvisninger med Notoddens Spitfire med flyger Anders Håkensen (til venstre) og formasjonsflygninger med Spitfire og Mustang fra Biltema under Flydagen 2025. Spitfire-pilot fra Biltema var Lars Ness, i midten av bildet. Foto: AIR24

Etableringen av LFK skalbidra til enklere og raskere beslutningsprosesser med andre enheter i Forsvaret og forsvarsindustrien på Kjeller: Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Leonardo (med hovedlager for norske redningshelikoptre) og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), foruten et samarbeid med Lockheed Martin med produksjon av deler til F-35.

Tre utgaver av Tiger Moth DH82A før oppvisning og formasjonsflygning under Flydagen på Kjeller i går. Foto: AIR24

Fordelen med reetableringen av LFK på Kjeller er mange, ifølge nestkommanderende i Luftforsvaret.

«Vi samler de nødvendige menneskene for flysystemene vi har, og gjør at bakkeressurser blir enklere med en ny sjef. Dette vil gi økt operativ evne», sier sjef for Luftforsvarsstaben og nestkommanderende i Luftforsvaret, Kenneth Øvland, til Forsvarets Forum.

Oppdatert 
2.6.2025 12:03
 Artikler om 
Luftmakt

Flere artikler om 

Luftmakt

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.