m få dager, 30. oktober, er det ett år siden Spilde AS og Jordalen Entreprenør AS på Voss registrerte Vestlandets Luftsportsenter AS, kort tid før Voss herad skulle behandle Områdeplanen Bømoen.
Entreprenørselskapene har lidd nederlag på nederlag etter at de betalte 41 mill. kroner i 2012, overtok Bømoen fra Forsvarsbygg med 2 200 dekar (2,2 km²) og i fellesskap etablerte eierselskapet Bømoen AS.
Registreringen av luftsportssenteret virker å være et forsøk fra Bømoen AS på å oppfylle arealformålet i den nye områdeplanen.
Etter at et politisk flertall i Voss herad gikk inn for å sikre framtiden til fly- og fallskjermmiljøene på Bømoen flyplass, har Bømoen AS svart med å stevne flyklubber og landets største fallskjermklubb på stedet. Kravet er utkastelse fra eiendommen.

Det nye luftsportsenteret ble registrert kort tid etter at Bømoen AS stevnet Voss Fallskjermklubb (VFSK) i sept. 2024 med «krav om umiddelbar tvangsfraviking fra klubbens tomt. En tomt klubben har disponert i 47 år. Det er ikke bare fallskjermklubben som er truet på Bømoen, men all aktivitet», ifølge Norges Luftsportforbund (NLF).
Inngår 40-årig festeavtale
– Etableringa er det fyrste steget i ein plan for å bli ein aktør innan luftsport, og særleg knytt til Voss, skriver styreleder og advokat Jakob Chr. Christensen i en epost til Avisa Hordaland. Det nye selskapet skal ifølge avisen ha tilhold på Bømoen.
Eierselskapet Bømoen AS har inngått en 40-årig festeavtale med det nye luftsportssenteret, ifølge tinglysningsdokumenter fra mars 2025.
Motparten, som utgjør et politisk flertall i Voss herad og luftsportsmiljøet på Bømoen, hevder at Bømoen AS både ignorerer konsesjonskrav fra Forsvaret og forsøker gjentatte ganger å annullere avtaler og tilleggsavtaler som er inngått med Voss herad.
Den årelange striden mellom partene på Voss blir kalt både sirkus og såpeopera i spaltene med leserinnlegg i Avisa Hordaland.

Voss herad vil ha bruksrett til flyplassen
I en tilleggsavtale fra 6. mai 2013 signert av styreleder Herman Saue for Bømoen AS og daværende ordfører Hans Erik Ringkjøb (Ap) heter det i punkt 1:
«Denne tilleggsavtale (addendum) har som mål å regulere det framtidige avtaleforhold mellom den nye eigaren og bortfestar Bømoen AS og Voss Kommune, som festar av flyplassen i høve til avtale av 19. juni 1973».
«Gjeld også bruksrett til område på nordsida av flystripa, med «tilpasningar/arronderingar som måtte vere naudsynt av omsyn til rasjonell drift av flyplassen».
Og Bømoen AS «vil etter signering av denne avtale setje i verk delings- og oppmålingsforretning».

Bømoen AS vil annullere inngåtte avtaler
Ved salget av Bømoen fra Forsvaret, ble det i Voss heradstyre fattet konsesjonsvedtak, ifølge arkivsak 13/588-9683/13:
«Ved konsesjonshadsaminga vart det difor lagt inn eit vilkår om at flyplassen med sikringssone og naudsynt areal for flyplassdrift, skulle overdragast til Voss Kommune».
«Bømoen AS forpliktar seg til å overdra til Voss kommune det areal som er naudsynt for framtidig drift av Voss flyplass Bømoen, som omfattar flyplassen med sikringssone».
Bømoen AS har i flere omganger krevd at tilleggsavtaler fra 30. mai 2013 med henvisning til opprinnelig avtale fra 1973 blir annullert, ifølge Bjarne Eikefjord, som har engasjert seg i saken med flere leserinnlegg i Avisa Hordaland.

Bømoen AS taper rettsak
I september 2024 går Bømoen AS til retten for å kaste ut flyklubber og fallskjermklubben VFSK/Skydive Voss fra flyplassen på Bømoen.
Kravet er at «Voss Fallskjermlubb skal fråvika grunnen omgåande».

Høyesterett nekter anke
Tingretten avviser imidlertid kravet fra Bømoen AS og mener det ikke er åpenbare grunner til at VFSK/Skydive Voss ikke har rett til å holde til på eiendommen på Bømoen.
Bømoen AS anker saken til lagmannsretten, hvor anken blir avvist. I april anker grunneierne på nytt, denne gang til Høyesterett.
Tirsdag 29. april kommer svaret: «Ankeutvalet finn samrøystes at anken blir nekta fremja», ifølge Avisa Hordaland.
«Gledeleg nytt for fallskjermklubben»
«Eg er ikkje veldig overraska over denne avgjersla, men ein veit jo aldri før ei sak er avgjort. Så dette var gledeleg nytt for fallskjermklubben», forteller den nye styrelederen i VFSK/Skydive Voss, Per Magne Kristiansen, til Avisa Hordaland.
Han fastslår at «No er saka endeleg. No veit me at Voss Fallskjermklubb ikkje vert kasta ut av Bømoen omgåande. Dermed bør både klubben og Voss herad ha tid på seg til å ordna opp i tilhøva», sier Kristiansen.
Han legger ikke skjul på at han primært ønsker en ekspropriasjon (oreigning) av hele flyplass-området, som omfatter dagens flystripe, landingsområder, sikkerhetssoner og drivstoffanlegg.

40 års festeavtaler
Ifølge tinglyste dokumenter datert 20. mars 2025 gjelder festeavtalen med datterselskapet Vestlandet Luftsportsenter AS to områder som tilsvarer det meste av de eksisterende arealene til fallskjermklubben på Voss, med unntak av selve klubbhuset, hangar og midlertidige bygg oppført av VFSK/Skydive Voss.
– Dette er ikkje sal. Me har inngått 40 år lange festeavtalar med Vestlandet Luftsportsenter AS, slik at dei kan leggja til rette for luftsportsverksemd på Bømoen for fleire aktørar», skriver daglig leder i Spilde Entreprenør AS og Bømoen AS, Olav Lægreid, i en epost til Avisa Hordaland.
Han oppgir at den årlige leien for to tomteområder på Bømoen er på rundt 1,5 millioner kroner.

Fiktivt og ikke-virkelig?
Innholdet på websidene til vestlandetsluftsportsenter.com lar imidlertid vente på seg. En logo med teksten «Launching soon» foran en animert stjernehimmel med fjell og vann sier lite om planene til et nytt luftsportssenter. Teksten/lenken «Contact Us» er inaktiv.
I dag ble nettsiden utvidet med et responsskjema under teksten «Drop us a line!».
Hvis det viser seg at det nye luftsportssenteret kun er et navn uten innhold, kan det bli oppfattet som fiktivt og ikke-virkelig.
Bømoen AS kan overfor Voss herad og offentlige myndigheter miste troverdighet hvis det viser seg at festeavtalen med datterselskapet Vestland Luftsportsenter AS er uten substans. Festeavtalen kan dermed bli kjent ugyldig.
«Hvis det kan dokumenteres at Vestland Luftsportsenter AS har gitt uriktige opplysninger – for eksempel utgitt seg for å representere et luftsportsmiljø som ikke finnes – kan dette i teorien være svik eller bristende forutsetninger. Etter avtaleloven §§ 30–33 kan en avtale kjennes ugyldig dersom den er framkalt ved svik, uriktige opplysninger eller annen illojal opptreden. Men terskelen er høy, og det må foreligge klare bevis for at det var en bevisst villedning», ifølge OpenAI/ChatGPT.

Nei til ny klubb på Bømoen
Styret i Bømoen AS og Vestlandets Luftsportsenter AS ser ut til å ha lite eller ingen erfaring fra norsk luftsport.
I et brev til Voss herad datert 25. august 2025 påpeker konstituert generalsekretær i NLF, Jostein Tangen, at det i dag finnes et veletablert luftsportsmiljø bestående av klubber med aktiviteter for de fleste luftsportsdisiplinene ved flyplassen på Bømoen.

Særforbundet i Norges Idrettsforbund (NIF) vil ikke godkjenne en ny klubb på Bømoen.
«Norges Luftsportsforbund vil ikke gå med på opptak av en ny luftsportsklubb med aktiviteter på Bømoen lufthavn, da man ser at etableringen av en ny klubb vil være skadelig for luftsportsklubber som i dag har sin aktivitet på Bømoen».
Dagen etter sender Vestland Idrettskrets også et brev til Voss herad, der de bekrefter at klubben ikke kan ta opp nye idrettslag uten særforbundets samtykke, ifølge Avisa Hordaland.

Har Bømoen AS opptrådt i god tro?
«Dersom Bømoen AS visste eller burde ha forstått at selskapet de inngikk festeavtalen med ikke hadde reell luftsportslig forankring, kan man stille spørsmål ved om Bømoen AS har opptrådt i god tro», oppgir OpenAI/ChatGPT, som legger til:
«Hvis dette brukes for å presse fram politiske beslutninger i Voss herad, kan det bli sett på som utilbørlig påvirkning».

Relevans for politiske prosesser
«Selv om festeavtalen i seg selv kan være gyldig mellom partene, er det ikke gitt at den har betydning i politiske beslutningsprosesser. For eksempel: Når Voss herad skal behandle arealbruk, støttetiltak eller idrettsformål, kan det ha stor betydning at Norges Luftsportforbund ikke støtter prosjektet».
«Et ‘luftsportsenter’ uten reell sportslig forankring har mindre legitimitet, og kommunen kan legge vekt på dette i sine vurderinger», ifølge OpenAI/ChatGPT.
Voss herad vil erverve flyplassen på Bømoen
Voss herad, ved advokat Elisabeth Nygård i Haver Advokatfirma, sendte torsdag 24. april 2025 brev til advokat Kenneth Steffensen i SAND, som representerer Bømoen AS.
Hun gjør det klart hvilke områder av Bømoen som kommunen vurderer å erverve, og at Voss herad har behov for å sikre og overta deler av Bømoen-området med hensyn til «samfunnets beredskap og luftfartsinteressene i fylket».
Elisabeth Nygård legger til at ervervet er nødvendig både for å sikre fortsatt drift og forutsigbare rammevilkår for Voss lufthavn, og implementering av områdereguleringsplanen for Bømoen, ifølge Avisa Hordaland.

Vil kjøpe 138 dekar med flyplassen
I brevet fra Voss herad til Bømoen AS er det vedlagt to forslag til avtaler mellom partene.
Samme dag informerer rådmannen politikerne på Voss om utviklingen i saken.
I det ene forslaget tilbyr Voss å kjøpe et større område av Bømoen for 10,5 millioner kroner.
I dette forslaget gjøres det klart at de i forhold til kjøpesummen har basert seg på «ekspropriasjonsrettsprinsippet». Ekspropriasjon, også kalt oreigning, er en tvungen overtakelse av privat eiendom av det offentlige for å gjennomføre allmennyttige formål.
«Vi har forsøkt å legge frem et godt tilbud til Bømoen AS, slik at vi kan gå videre og diskutere konstruktive løsninger sammen. Vårt ønske er å sikre Voss herads interesser», forklarer rådmann Martin W. Kulild.
«Dette betyr blant annet at det ikke betales kompensasjon for flystripen (som har negativ verdi) og vegarealet (som allerede er i offentlig eie)», ifølge avtaleutkastet.
Området som inngår i tilbudet fra Voss herad er på 138 dekar.

Sikkerhetssone på 53 dekar
I avtaleutkastet foreslår kommunen dessuten å klausulere arealene som ligger langs og ved inn- og utflygningsområdene til rullebanen på Bømoen.
Dette omfatter sikkerhetssoner som i areal er på over 53 mål, som Voss herad krever skal ha en jevn og hinderfri overgang til den asfalterte rullebanen på flyplassen.
«Området for sikkerhetssonen skal være så jevnt og plant og så fritt for hindringer at risikoen for skade på fly som lander på terskelen, takser forbi enden av rullebanen eller utenfor sidene av rullebanen reduseres til et minimum», ifølge avtaleforslaget.

Mulig ekspropriasjon (oreigning)
Dersom grunneieren ikke aksepterer kjøpekontrakten, har kommunen tilbudt en alternativ løsning.
Uavhengig av forhandlingene, vil kommuneadministrasjonen på Voss starte en sak om mulig ekspropriasjon (oreigning) av deler av Bømoen og framlegge det til politisk behandling.
«Det vil ikkje skje heilt umiddelbart. Me har valt å spela med opne kort, slik at alle veit kva innstilling rådmannen har. Så får politikarane seia sitt», forteller rådmannen til Avisa Hordaland.
Hvis Bømoen AS nekter å inngå en avtale med Voss herad om flyplass-området på Bømoen, kan det føre til at arealene blir ekspropriert der erstatningssummer vil bli fastsatt etter «rettslig skjønn etter ekspropriasjonsrettslig prinsipp».

Nederlag etter nederlag
I årene siden 2012 har det felleseide selskapet Bømoen AS ignorert konsesjonskrav fra Forsvaret og brutt tilleggsavtale (bortfesting av bruksrett) med Voss herad, ifølge Bjarne Eikefjord.
Dramaet toppet seg da Voss herad i behandling av områdereguleringsplanen for Bømoen fra 2024 med stort politisk flertall 24. april 2025 vedtok med 31 mot 12 røster at det ikke skal bygges mer på Bømoen.
Deler av dagens næringsanlegg skal sågar tilbakeføres til natur.
Flertallet med representanter fra Ap, SV, Sp, FrP, Venstre, KrF og Rødt vil ta hensyn til natur og prioritere friluftsinteresser og luftsportsaktiviteter. I tillegg stemte MDG og to representanter fra INP for fellesforslaget etter at deres egne forslag falt.
De 12 som stemte mot og støtter Bømoen AS er ni representanter fra Høyre og tre fra INP.

Ber om rask ekspropriasjon
Fallskjermklubben ber politikerne om rask igangsettelse av en ekspropriering av Bømoen.
– Nå må distriktet ekspropriere tomten vi har drevet på i nesten femti år. Hvis ikke dette skjer, må vi ta rettslige skritt mot kommunen for å få erstatning, sier styreleder Per Magne Kristiansen til Avisa Hordaland.
Han fortsetter: «Nå haster det virkelig. Det virker som om Bømoen AS nå har det travelt med å bli kvitt oss».
VFSK/Skydive Voss inviterte til en Spleis høsten 2024 for «å kjempe for å unngå utkastelse fra Bømoen». Spleisen fikk inn 381 030 kroner fra 887 givere. I tillegg bevilget NLF 500 000 kroner til fallskjermklubben for advokatstøtte.

Viser til jordervervsloven
Advokat Torgils Bryn i advokatfirmaet Magnus Legal, som er engasjert av VFSK/Skydive Voss, varsler om søksmålet i et brev til Voss herad 19. sept. 2025:
«VFK er oppteken av både spørsmål om oreigning, framleis drift på området og å unngå unødig øyding av verdiar på noverande tidspunkt. I denne samanhengen finn VFK det naudsynt å påpeike for Voss herad særleg det som kjem fram i vedlagde brev knytt til overtaking».
«Dette brev vert dermed å sjå som eit varsel frå Voss Fallskjermklubb til Voss herad, om at dersom ikkje oreigning kjem i stand vil VFK sjå seg nøydd til å fremja krav om overtaking og skjøn etter reglane i tomtefestelova mot Voss herad som bortfestar etter framfesteavtalen frå 2003. VFK vonar openbert at denne problemstillinga ikkje kjem på spissen, at oreigning vert vedteken og at ny avtale mellom klubben og Voss herad kjem i stand snarleg», skriver advokaten.
I brevet er det vedlagt et brev mellom advokatfirmaet Magnus Legal og SANDS advokater. Brevet viser tydelig at de stridende partene har ulik forståelse av situasjonen på flyplassen.

«Ulovlig okkupasjon»
Advokat Kenneth Steffensen hos SAND Advokater skriver i et brev fra august i år at Bømoen AS ber om skriftlig bekreftelse fra fallskjermklubben om at VFSK/Skydive Voss faktisk vil fraflytte og tilbakeføre tomten til Bømoen AS innen 4. juni 2026.
Han truer samtidig med at byggetiltak som trehytter, andre bygninger og campingvogner som ikke blir fjernet innen 1. oktober 2025 vil bli revet og fjernet på «Voss Fallskjermklubbs regning og risiko».
«En fortsatt benyttelse av arealet fra VFK sin side uten tillatelse fra grunneier Bømoen AS, vil bli oppfattet som en ulovlig okkupasjon av arealet og ikke bli akseptert. Bømoen AS har inngått avtale med Vestlandets luftsportssenter AS om bruk av dette arealet, og ulovlig bruk av arealet fra VFK sin side vil derfor leda til at VFK vil bli holdt økonomisk ansvarlig for det løpende tap Bømoen AS påførast».
Torgil Bryn svarer at klubben ikke har erkjent at leieavtalen under noen omstendigheter vil opphøre 4. juli 2026.
Han hevder kort forklart at VFSK ikke vil fraflytte tomten før det framkommer en rettskraftig dom.

Ber politikerne om hjelp
Styreleder i VFSK/Skydive Voss, Per Magne Kristiansen, er oppgitt.
«Det er klart at Bømoen AS vil kasta oss ut. Det verkar ikkje som om kommuneleiinga er i stand til å hjelpa oss. Då er det berre politikarane som kan redda fallskjermklubben. Derfor ber me politikarane om å oreigna tomta og slik sikra fallskjermklubben si framtid, sier Per Magne Kristiansen.
Han forteller til Avisa Hordaland at det er tøffe tider for klubben.
«Klubben blør økonomisk. Vi må bruke store summer på juridisk bistand mot en økonomisk mye sterkere motpart».
«Vil svare fallskjermklubben»
Rådmann Martin Kulild forstår situasjonen:
«Voss herad har mottatt et brev fra fallskjermklubben, datert søndag 19. september 2025. Klubben er i en presset situasjon, og vi har derfor prioritert å svare dem så snart som mulig, skriver rådmannen, som ifølge Avisa Hordaland vil svare klubben om få dager.