I

nnbyggere og kommuneledelsen i Nord-Aurdal kommune er kritiske til Avinors planer for solcelleanlegg på Fagernes lufthavn, som eies 100 prosent av Samferdselsdepartementet (SD) og Avinor.

Som heleid statlig aksjeselskap og underliggende etat til SD har Avinor på forsommeren signert grunnleiekontrakt med Aneo AS om utleie av hele flyplassområdet. Det innebærer at Valdres flyklubb etterhvert kan miste tilgangen til flyplassen på Leirin.

Avtalen gjelder for 30 år med rett til 5+5 års forlengelse.

«Med bred erfaring fra å elektrifisere privatbilsegmentet og bringe null- og lavutslippsløsninger til det maritime markedet, samt tilgang til fornybar energi og høyt motiverte nøkkelinteressenter, er Norge godt posisjonert for å ta initiativ til en felles innovasjonsarena for regional luftfart. Programmet Grønn luftfart ble derfor nylig lansert av Luftfartstilsynet, Avinor, SINTEF og Norsk Industri for å koordinere og tilrettelegge en slik prosess», heter det i invitasjonen til den første utgaven av ZERAC - Zero Emission Regional Aviation Conference - som ble arrangert i Oslo 18. oktober 2022 der samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) deltok. Foto: AIR24
Regjeringen har ingen merknader i 2023

Regjeringen ble orientert i brev fra Avinor sendt i august 2023 om planene for utleie til en solcellepark på Fagernes eller sekundært et salg av flyplassen.

I et svar sendt sept. 2023 skriver SD at de ikke har merknader til Avinors planer om å leie ut Fagernes lufthavn til solkraftproduksjon.

Allerede 27. januar 2023 kunne samferdselsminister lansere ny nasjonal luftfartsstrategi, «Meld. St. 10 (2022–2023) - Bærekraftig og sikker luftfart» der et av hovedpunktene var å bevare og videreutvikle eksisterende infrastruktur framfor å rive ned for så å bygge nytt.

Svaret til Avinor fra SD og regjeringen ble sendt flere uker etter at Totalberedskapskommisjonen under ledelse av tidligere general og nå Sp-politiker Harald Sunde leverte rapporten «NOU2013:17 Nå er det alvor - rustet for en usikker tid» til daværende justisminister Emilie Enger Mehl (Sp).

SD har et interdepartementalt ansvar for å koordinere tiltak som gjelder totalberedskap og samfunnssikkerhet. Statsråd Jon-Ivar Nygård (Ap) har i halvannet år hatt mulighet til å stoppe prosessen med utleie eller salg av Fagernes lufthavn uten å ha agert.

Ordfører Knut Arne Fjelltun (Sp) og varaordfører Håvard Halvorsen (Ap) har lite til overs for planene til Avinor om å etablere en solcellepark på Fagernes lufthavn. Faksimile/foto: Langsveien og Nord-Aurdal Ap.

Varaordfører Håvard Halvorsen (Ap) og Nord-Aurdal Arbeiderparti er ikke i tvil:

«I den verden vi lever i nå, så mener vi at flyplassen egner seg bedre til Forsvaret sitt bruk, enn noe annet. Det å bygge ned flyplassen til solcellepark mener vi er ufornuftig», sier Håvard Halvorsen til Avisa Valdres.
«Solkraftprosjektet på Leirin flyplass er i en tidlig utviklingsfase, og flere ulike tekniske design har blitt utforsket for å finne den foreløpig beste tekniske løsningen», står det i avtalen mellom partene.

Han håper dette budskapet når fram til stortingspolitikerne.

Signert avtale med Aneo

30. mai 2025 ble det kjent at Avinor etter en anbudskonkurranse har signert grunnleiekontrakt med selskapet Aneo AS om etablering av solcelleparken på Fagernes lufthavn. Trønderselskapet er ansvarlig for søknadsprosessen overfor NVE. 

Fagernes lufthavn på Leirin ble stengt for rutetrafikk 1. juli 2018. Den har til felles med Bømoen på Voss, Stafsberg på Hamar og Kjeller nær Oslo at de alle er nedleggingstruet. Illustrasjon: Google/Urban Sky

Avinor ser for seg at hele rullebanen, taksebaner og oppstillingsplasser for fly får et nytt liv med etablering av en solcellepark på Fagernes lufthavn.

Flyplassen på Leirin ble åpnet i 1987 og stengt for rutetrafikk 1. juli 2018.

«Løpende dialog med kommunen»

Erik By er leder for Avinors program for energiomstilling. AIR24 har stilt spørsmål om det er «igangsatt en høring ifm framtidig bruk av Fagernes lufthavn på Leirin, og hvordan stiller lokal kommune og fylkeskommune seg til Avinors planer og avtaler for framtidig bruk av flyplassen?»

«Det har vært og er løpende dialog med kommunen om alternativ bruk av Fagernes lufthavn. Vi kan ikke svare for kommunen eller fylkeskommunen sine synspunkter, men de er en viktig interessent for prosjektet og Avinor og Aneo har og ønsker en tett og god dialog med dem underveis i prosjektutvikling for å sikre at prosjektet blir best mulig for alle parter», svarer Erik By.

Han legger til at Aneo som utvikler vil være «ansvarlig for å gjennomføre utredning og søknadsprosess for etablering av solkraftanlegg iht krav fra NVE».

«Leieareal til solcellepark med tilhørende område utgjør ca 450 000 m2», heter det i et vedlegg til leiekontrakten mellom partene. Kart: Kartverket/Geodata
3-6 år før mulig anleggstart

Aneo er et selskap innen fornybar energi som eies av TrønderEnergi og fondet HitecVision. Det ble opprettet i 2022 ved at selskapet ble fisjonert ut fra TrønderEnergi. Alle vindkraftverkene i TrønderEnergis portefølje og 19 prosents eierskap i vannkraftverk ble med på lasset.

Ifølge Aneo vil det ta noen år med forberedelser, planlegging, prosjektering, konsesjonsbehandling, omregulering av områder og høringsrunder før selskapet får grønt lys for monteringen av solcelleparken på Fagernes lufthavn.

Vil unngå planregulering?

I avtaleteksten «til punkt 11 Bygninger og anlegg på leiearealet, bokstav d)» er det nevnt at «Leietakers innhenting av nødvendige offentlige tillatelser skal innrettes slik at det ikke innebærer, utløser eller gjøres betinget av regulering eller forpliktelser relatert til regulering jf. pbl. kap. 12».

Ved søk om krav til planregulering, svarer ChatGPT at «I plan- og bygningsloven (§ 25 pkt 3) er flyplasstomter definert som offentlige trafikkområder, og enhver vesentlig endring i bruk krever planlegging via reguleringsplan».

«Området må være avsatt til formål som tillater solenergianlegg. Hvis ikke må kommuneplanen endres eller det må utarbeides reguleringsplan for å skifte bruksformål – særlig fra offentlig trafikkområde til industri/energi eller spesialområdet solcellepark».
Fagernes lufthavn på Leirin er Nord-Europas høyest beliggende flyplass, 822 moh. Illustrasjon: Origo/Urban Sky
3-6 år før operativ drift

Selskapet estimerer selv at det kan ta 1-2 år før søknad sendes til NVE, og ytterligere 2-4 år før anleggstart. Byggingen av solcelleparken vil ta 6-9 måneder, mens konsesjonstiden er satt til 30 år, ifølge Aneo.

Grunnleiekontrakten består av to faser. «Fase 1: Leietaker skal gjennomføre nødvendige forberedelser, og treffe endelig beslutning, om det er økonomisk forsvarlig å sette opp en solcellepark. I fase 1 har leietaker enerett på leiearealet, og kontraktens del I og II gjelder så langt det passer».

«Fase 2: Dersom Leietaker konkluderer med at forutsetningene for etablering av solcellepark er til stede og prosjektet skal gjennomføres, har han opsjon på/rett til å kreve at kontraktens vilkår, slik de er avtalt i denne avtalen, fullt ut skal tre i kraft».

30-40 års varighet

«Formålet med Grunnleiekontrakten er at Leietaker skal etablere, ha og drifte en robust og økonomisk drivverdig solcellepark med nettilknytning, som også bidrar til en bærekraftig utnytting av arealet på den nedlagte flyplassen Fagernes lufthavn, Leirin».

Under punkt 6.1 om kontraktens varighet heter det at «Grunnleiekontrakten gjelder fullt ut i 30 år fra det tidspunkt Avinor skriftlig bekrefter at kontrakten går til fase 2. Leietaker vil imidlertid få tilgang til leiearealet i forbindelse med at Grunnleiekontrakten signeres og fase 1 innledes».

«I fase 2 har Leietaker rett til å kreve forlengelse av leieforholdet med 5 år av gangen, men maksimalt i 10 år til sammen. Ønsker Leietaker forlengelse, må det varsles skriftlig til Avinor senest ett år førutløp. Leieforholdet opphører uten oppsigelse når leietiden er ute.

Leietaker er forpliktet til å tilbakestille «Leieobjektet til opprinnelig stand ved Leiekontraktens opphør», ifølge leiekontrakten mellom Avinor og Aneo AS. Faksimile: NLF
Skal driftes av Valdres Energi

Ifølge avtalen vil drift og vedlikehold av anlegget bli overlatt til det lokale energiselskapet Valdres Energi, som er oppført som underleverandør i avtalen med Avinor.

Avinor mener at «det er positivt at Valdres Energi er involvert, da dette kan bidra til lokal verdiskaping».

Regjeringen har som mål at Norge skal bli verdensledende innen grønn luftfart. Illustrasjon: Urban Sky
Sterk lokal motstand

Innbyggerne i Nord-Aurdal kommune sparer imidlertid ikke på kruttet. Det haglet med negative kommentarer på sosiale medier da Avisa Valdres la ut nyheten om avtalen mellom Avinor og Aneo.

Ifølge 37 svarinnlegg virker det å være nærmest unison motstand mot Avinors planer, ihvertfall blant de som engasjerer seg i saken.

En av innsenderne finner Avinors planer som «Veldig dumt. Vi trenger alle flyplassene i Norge i disse krigstider. DEN ER VIKTIG NÅ». En person karakteriserer det som «Helt idiotisk, hvor er regjeringen og forsvaret i Norge i disse tider?».

En annen skriver: «Var det ikke nettopp verdifull trening/øving der oppe? Beredskap??», mens en fjerde person slår fast at det eventuelt vil være «En skam og vanære av kommunen å bygge ned en så dyr infrastruktur».

Valdres flyklubb risikerer å miste tilgangen til flyplassen på Leirin hvis dagens anlegg blir erstattet med en solcellepark om noen år. Foto: AIR24
Flyklubb vil miste rullebanen

Fagernes lufthavn på Leirin er Nord-Europas høyest beliggende flyplass, 822 meter over havet.

Med en rullebanelengde på 1 989 meter, er Fagernes en potensiell nødlandingsplass som kan ta i mot passasjerfly av typen Boeing og Airbus.

I sommer har det i Sverige vært en nødlanding med småfly nær Lärbro på nordlige Gotland og et passasjerfly fra Kypros som ble omdirigert fra Arlanda til Skavska. Nødlandingsplasser kan redde liv uansett størrelsen på privatfly eller rutefly som får motorproblemer.

Fagernes har også en sentral plassering med tanke på regjeringens satsing på grønn luftfart, totalberedskap og styrking av Forsvaret.

Hensynet til flysikkerhet, grønn luftfart, totalberedskapet eller behov for treningsmuligheter for Forsvaret har imidlertid ikke tippet vektskålene hos Avinor enn i retning av utleie til en solcellepark.

Fagernes lufthavn var arena i 2017 da Aerobatic Club of Norway arrangerte NM i Aerobatics. Foto: AIR24

Avinors grunnleiekontrakt med Aneo betyr at Valdres Flyklubb og resten av luftfartsmiljøet kan miste tilgangen til en verdifull rullebane i forberedelsene til bygging av solcellepark på Leirin.

Leder i Valdres Flyklubb, Torleif Ringsaker, viser til behovet for Fagernes lufthavn med tanke på totalberedskap.

«Forsvaret er den eneste større aktøren som har vist interesse og faktisk brukt rullebanen. De vi er i kontakt med, finner stor treningsverdi ved at det er en flyplass. Så kan det se ut til at Avinor har lagt seg på sporet med solcellepanel og ikke vært villig til å vurdere andre alternativer», sier Torleif Ringsaker til Avisa Valdres.
Fagernes lufthavn på Leirin kan ta i mot større passasjerfly i en nødsituasjon. Illustrasjon: Urban Sky
Har kontaktet Forsvaret

Ordfører Knut Arne Fjelltun (Sp) i Nord-Aurdal kommune har allerede kontaktet både forsvarsminister og tidligere forsvarssjef i saken.

I Sverige har regjeringen doblet tilskuddet til ikke-statlige lufthavner og styrket satsingen på beredskapsflyplasser, fortalte den svenske infrastruktur- og bostedsministeren, Andreas Carlson, under ZERAC24, tredje utgave av Zero Emission Regional Aviation Conference i Oslo. Illustrasjon: Urban Sky
«Flyplassen er Avinor sin eiendom og kommunen blir ikke involvert her før en evt. omregulering av området. Men politisk har undertegnede med flere lenge prøvd å påvirke sentralt for at flyplassen skal brukes til luftfartsformål med fokus på forsvar, sikkerhet og beredskap m.m. Her er det mange muligheter, men Avinor har dessverre et annet syn her. Men jeg gir ikke opp håpet om en fornuftig bruk av flyplassen», skriver Knut Arne Fjelltun som svar på et av innleggene.
Krav til omregulering

Avinor og Aneo kan ikke ta for gitt at de lykkes hvis det blir krav til en kommunal omregulering av flyplassen på Leirin til annen bruk.

«Solenergianlegg på eksisterende byggverk i enhet uten større endringer kan i visse tilfeller unntas fra søknadsplikt, men dette gjelder vanligvis bolig og ikke et eget solcelle-anlegg på sosial infrastruktur», ifølge ChatGPT.

Regjeringen vil over 12 år gi 1 mrd. kroner til Avinor og Luftfartstilsynet for framskynding av grønn luftfart. Illustrasjon: Urban Sky

I Nord-Aurdal har Sp og Ap et klart flertall med henholdsvis 9 og 5 plasser av totalt 21 i kommunestyret. For Innlandet Arbeiderparti er det viktigste at «Fagernes Lufthavn, Leirin, skal være på nasjonale hender og ikke selges».

Aneo AS har norske eiere, men samarbeider med selskapet Swm Erneuerbare Energien Norwegen G med adresse München i Tyskland, som dessuten eier 49 prosent av datterselskapet Aneo Vind AS.

«Det desentraliserte lufthavnnettet må videreutvikles for å ivareta det langsiktige transportbehovet for befolkning og næringsliv. Regjeringen vil bygge nye lufthavner i Bodø og i Mo i Rana. Lufthavnnettet sikrer god regional tilgjengelighet i hele landet. Over 90 prosent av befolkningen har tilgang til en lufthavn innenfor 90 minutters kjøretid»., skriver SD i Luftfartsstrategien fra 2023, Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart. Illustrasjon: Urban Sky
Sendes til Stortinget

«Denne saka, og andre saker som omhandlet samferdsel, ble nylig behandlet i et eget møte», forteller varaordfører Håvard Halvorsen til Avisa Valdres.

«Dette vil nå bli sendt Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Så vet ikke vi hva som skjer videre, men det viktigste for oss er at flyplassen ikke selges til en privat aktør som velger å bruke flyplassen til noe annet enn flyplass», sier Halvorsen.
Avinor har signert avtale med Aneo om etablering og bygging av en solcellepark midt på Fagernes lufthavn. Foto: AIR24
Aneo med tidsestimat

1. Prosjekt-/konseptutvikling. Vurdering av området. Grunnerverv, nettkapasitet, kommune, produksjonsestimat. Ca. 4 måneder.

2. Utredningsfase/konsesjonsprosess. Få aksept fra kommune. Sende melding, motta utredningsprogram fra NVE, gjennomføre konsekvensutredninger, prosjektering, sende søknad til NVE. 12–18 måneder.

3. Konsesjonssøknad behandles av NVE. 12–36 måneder (avhenger av saksbehandlingstid og om det blir påklaget til Energidepartementet).

4. Ved konsesjon: Detaljplanlegging og optimalisering. Investeringsbeslutning. 6–12 måneder.

5. Byggeperiode. 6–9 måneder.

6. Driftsperiode 30 år. Konsesjonstid.

Artikkelen ble publisert 4.8.2025 kl 13:04 og republisert 5.8.2025 kl 11:45 etter korrektur.

Oppdatert 
5.8.2025 11:44
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.