A

kershus fylkeskommune (AFK) mener det ikke bør være bebyggelse tett på flystripa på Kjeller.

I et møte med Lillestrøm kommune (LK) finner AFK det «ikke usannsynlig» at de vil vurdere å melde inn hensynssone H_570 (hensynssone c) «rundt flyplassområdet».

Christian Hintze Holm leder avdelingen for kulturminnevern i Akershus. Han mener at Lillestrøm kommune «bør vurdere vern av kulturminner som ikke foreslås fredet gjennom bruk av pbl» (Plan og bygningsloven red. anm). Foto: AIR24
Plan om fredningsforslag i 2026

AIR24 har fått innsyn i et møtereferat fra 20. mars der AFK informerer om gjennomførte møter med Riksantikvaren (RA) i februar 2025, «hvor RA har informert om en plan om å levere et fredningsforslag til kommunen for behandling i 2026, blant annet for å unngå en langvarig fredningsprosess».

Fylkeskommunen mener at spørsmålet om kml §9 bør avklares, for eksempel med tanke på om det blir aktuelt å gjennomføre tiltak direkte fra kommunedelplanen (KDP) for Kjeller flyplass. 

Dette bør tas opp i regionalt planforum, ifølge AFK. Det sikrer involvering fra andre kommuner på Romerike, som også kan være tjent med en allmennflyplass med nærhet til Oslo og Gardermoen.

Bestemmelsen (kml §9) gjelder planlegging av alle offentlige og større, private tiltak, samt alle reguleringsplaner (område- og detaljregulering).

Christian Hintze Holm holdt foredrag hos Romerike historielag i 2018 om kulturminnevernet og kulturhistoriske landskap av nasjonal interesse på Romerike. Foto: AIR24
Foreslår utsettelse av fredningsforslag

AFK tar også opp betydningen av at fredningsforslag fra RA ikke kommer for tidlig i en planprosess.

Leder for avdelingen for kulturminnevern i Akerhus, Christian Hintze Holm, mener at spørsmålet om kml §9 bør avklares og tas opp i regionalt planforum, for eksempel med tanke på om det blir aktuelt å gjennomføre tiltak direkte fra kommunedelplanen (KDP) for Kjeller flyplass. Foto: AIR24

Et fredningsforslag/vedtak er ifølge AFK «viktig også for fylkeskommunens oppfølging av planprosess, både som forvalter av et fredningsvedtak, men også med tanke på deres vurdering av planens innvirkning på fredningsverdiene».

Hvis hele flyplassen på Kjeller blir fredet, så er det staten som «tar regningen». Stor usikkerhet knyttet til grunnforholdene på flyplassen, med gjenfylte elveleier og ravinedaler i det tidligere Sognavassdraget, er neppe suksessfaktorer for KPD-arbeidet i Lillestrøm.

Akerhus festning, Oscarsborg og Kjeller flyplass er historiske forsvarsverk som inngår i den nasjonale kulturarven. Foto: AIR24
Bør utrede konsekvenser

Akershus festning, Oscarsborg og flyplassen på Kjeller er historiske forsvarsverk, dog fra ulike tidsaldre og til forskjellige formål.

Prosessen som ledet til fredning av hele Akershus festning i 2014 startet formelt i 2011.

I 2018 startet Byantikvaren i Oslo, sammen med Riksantikvaren, arbeidet med en mulig områdefredning og utvidelse som omfatter festningsområdet og det historiske bylandskapet rundt (som omfatter Kontraskjæret og Akershusstranda).

Akershus fylkeskommune stiller seg positive til å bli med i den videre prosessen som «sparringspartner» på møtene til LK og Riksantikvaren (RA). Collage: Urban Sky
Vern av kulturminner

Når det gjelder planprogrammet for framtiden til Kjeller flyplass, mener AFK at Lillestrøm bør igangsette en «utredning av konsekvenser av tiltak for kulturminner».

Christian Hintze Holm, som leder avdelingen for kulturminnevern i Akershus, mener også at «kommunen bør vurdere vern av kulturminner som ikke foreslås fredet gjennom bruk av pbl» (Plan og bygningsloven red. anm).

AFK vil være  «sparringspartner»

Kulturminnevern-avdelingen i Akershus stiller seg positive til å bli med i den videre prosessen som «sparringspartner» på møtene til LK og Riksantikvaren (RA).

Et strammere grep fra fylkeskommunen for å sikre kulturarven på Kjeller er gode nyheter for historielagene og kulturminnevernforeningene på Romerike.

«Kjeller flyplass er et militært anlegg vi må ta vare på. Å legge ned militære flyplasser i den situasjonen landet vårt befinner seg i nå, er uforsvarlig. Vi kan plutselig få bruk for dem. Flyplasser er gull verdt i krig», skriver flyentusiast Knut Grønskar fra Asker i et leserinnlegg gjengitt på RB.no 9. des. 2024.

«Det er uhørt»

9. oktober 2024 vedtok flertallet i Lillestrøm kommunestyre å starte arbeidet med en kommunedelplan (KPD) med mål om full byutvikling på Kjeller flyplass.

Flertallet i Lillestrøm kommune vil bytte ut flyplassområdet på Kjeller med boligblokker og butikker i en ny bydel. Foto: AIR24

Med 33 stemmer fra Ap, Høyre, Venstre og KrF ble det et politisk flertall mot videre flyaktivitet på den historiske flyplassen.

«Det er uhørt», ifølge Turid Pettersen, som leder Forum for kulturminnevern Lillestrøm (FKL), som er en paraplyorganisasjon for 21 kulturminnevernforeninger i Lillestrøm kommune.

Mindretallet med 22 representanter fra Sp, SV, MDG, Folkets Røst og Rødt i Lillestrøm stemte for fly i lufta, også i framtiden.

Planavdelingen i Lillestrøm kommune har utarbeidet tre alternativer med redusert rullebanelengde. Avdelingen for kulturminnevern mener imidlertid det ikke bør være bebyggelse tett på flystripa på Kjeller. Kartskisser: Planavdeling i LK
Stort flertall for fly i lufta

Norges Luftsportforbund (NRK) protesterer mot nedleggelsen av Kjeller flyplass og har fortsatt håp om at flyplassen skal bevares, ifølge NRK.Forbundet mener at flyplassen ikke bare er viktig for flymiljøet, men også for nødetatene som fyller drivstoff her.

Flere meningsmålinger de siste årene viser et stort flertall blant innbyggerne i Lillestrøm for å bevare flyaktivitetene og kulturarven på Kjeller.

Tidligere generalsekretær og nå rådgiver i Norges Luftsportforbund, Eirik Laupsa, sier at Kjeller alltid er tilgjengelig for nødetatene, blant annet for å fylle drivstoff. Ifølge kilder til AIR24 ønsker Luftforsvaret å videreutvikle Kjeller som vedlikeholdssenter også for framtiden. Med ulike flysystemer er det et stadig behov for innovasjon, testing og teknisk support. Collage: Urban Sky
Viktig for beredskap

– Oslo-området trenger en flyplass for småflytrafikk. Å legge ned Kjeller flyplass er uansvarlig. Dette er Norges eldste flyplass, men det er også landets største småflyplass. Det er snakk om nesten 100 fly som ikke vil ha noe sted å lande, ifølge tidligere generalsekretær og nå rådgiver i NLF, John Eirik Laupsa.

Flyplassen har i alle år vært tilgjengelig for nødetatene som ønsker fylle drivstoff.

«For beredskapen så er denne flyplassen her veldig viktig», sier John Eirik Laupsa, til NRK.

Reetablerer LFK på Kjeller

Rett før fellesferien slettet Forsvarsbygg (FB) all informasjon om avhending og salg av forsvarseiendom, Kjeller flyplass inkludert, i lanseringen av sine nye nettsider.

Under en høytidelig seremoni 2. juni ble Luftforsvarets Forsyningskommando (LFK) reetablert på Kjeller, som et resultat av sektorreform F24.

Nye LFK overtar i underkant av 200 ansatte fra tidligere FMA (Forsvarsmateriell) Luftkapasiteter og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO). Målet for LFK er i første omgang å vokse til 300 ansatte.

I en høytidelig seremoni på Kjeller 2. juni 2025 ble Luftforsvarets Forsyningskommando (LFK) reetablert. Foto: Martin Mellquist/Forsvaret

Luftforsvaret har også ønsker om å videreutvikle Kjeller flyplass med tanke på vedlikehold av flysystemer. Det avhenger at at rullebanen blir bevart, ifølge kilder til AIR24.

Thorbjørn Thoresen i Forsvarsbygg har fått i oppdrag fra Forsvarsdepartementet «å utarbeide en utredning for å se på en mulig/alternativ videre bruk for enkelte deler av Kjeller for Forsvarssektoren». For tiden er han invilget permisjon i forbindelse med en varslingssak. Foto: Forsvarsbygg
Oppdrag om å utrede behovet for Forsvaret

Regjeringen har gitt FB i oppdrag om «å utarbeide en utredning for å se på en mulig/alternativ videre bruk for enkelte deler av Kjeller for Forsvarssektoren».

I regionalt planforum 08.04.2025 informerte Forsvarsbygg om at Forsvarsdepartementet har gitt oppdrag om å utarbeide en utredning for å se på en mulig/alternativ videre bruk for enkelte deler av Kjeller for Forsvarssektoren», ifølge saksbehandler Jorun Elisabet Aresvik Hals i Lillestrøm kommune.

Tidligere testpilot for F-16 på Kjeller, Eskil Amdal, ble RNoAFs første testpilot på F-35 og var sentral i godkjenningen av den nye bremseskjermen. Her bilder fra testflygningene i Alaska med temperaturer ned mot minus 38 grader. Collage: Urban Sky

Hun skriver at det «er gjennomført dialog med Akershus fylkeskommune og Statens Vegvesen, i tillegg til regionalt planforum 08.04.2025.

Der deltok bla statsforvalteren, Avinor, NVE, Forsvarsbygg og Direktoratet for sikkerhet og beredskap. Hensikten var å få tidlige innspill til planprogram og legge til rette for dialog med eksterne om prosesser som kan påvirke og påvirkes av arbeidet med kommunedelplanen.

Mange konsekvenser for KDP

Innspillene fra fylkeskommunen om hensynssoner og mulig fredning av Kjeller vil ha mange konsekvenser for KDP-arbeidet om framtiden til flyplassen i kommunen, ifølge OpenAI:

«Området rundt Kjeller flyplass kan bli klassifisert som et område hvor kultur-, landskap eller miljøverdier er av slik betydning at de må tas inn i planleggingen som et eget hensyn.Ved fremtidige utbyggings-, endrings- eller reguleringstiltak i dette området må kommunen vurdere hvordan disse hensynene påvirkes — tiltak kan bli mer krevende å gjennomføre, fordi de må dokumentere at hensynene ivaretas.Det kan komme avgrensninger eller tilleggsbestemmelser for hva slags tiltak som tillates — for eksempel krav til bevaring av bygningsmiljøer, landskap, historiske spor, vegetasjon, eller andre funksjoner som er karakteristiske for området.For interessenter og utbyggere i området betyr det at det blir større usikkerhet og potensielt mer omfattende planprosess før forslag kan godkjennes».

Flyaktivitetene på Kjeller vil sannsyligvis kunne fortsette fram til 2030, ifølge kommentarer i forslaget til Stortinget fra SD for budsjettåret 2026. Foto:AIR24
Flyaktiviteter på Kjeller fram til 2030

I høst tok saken om framtiden til Kjeller flyplass en ny vending. 

I forslaget til Stortinget fra Samferdseldepartementet (SD) for budsjettåret 2026 skriver regjeringen: 

«Tidspunktene for Forsvarets avhending av Kjeller leir og stenging av flystripen er ikke endelig fastsatt, da dette er avhengig av kommunens planprosess for området. Sannsynligvis kan aktiviteten pågå frem mot 2030, så lenge dagens sivile brukere selv ønsker å leie og drifte flystripen etter at Forsvarets behov for denne opphører i 2026».

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) besøkte Kjeller sommeren 2022 og fikk oppleve både flygninger med elflyet Pipistrel Alpha Electro og skoleflyet Diamond DA40 hos Oslo flyklubb. Foto: Kjell Brataas/SD
Flymiljøet er lettet

«Vi er lettet. Alle som bruker Kjeller flyplass får nå mer forutsigbarhet. Dette betyr spesielt mye for rekrutteringen. Alle de som har vurdert å ta flysertifikat, vet nå at de har tid på seg til å fullføre utdanningen», uttaler Jostein Tangen, konstituert generalsekretær i Norges Luftfartsforbund (NLF).

I en pressemelding viser han til at Stortinget i 2021 har vedtatt at regjeringen skal finne fram til en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området, og at «inntil en slik plan foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass». 

Generalløytnant Wilhelm Mohr og skoleelev Gabriel K. Berg fra Kjeller skole var med på flygningene mellom Kjeller og Gardermoen 11. juni 2014, på dagen 100 år etter oppflygningen til Roald Amundsen da han fikk internasjonalt flysertifikat nr 1 her til lands. Foto: AIR24

«Så lenge myndighetene ikke har funnet en erstatning, så har Stortinget bestemt at aktiviteten skal fortsette på Kjeller flyplass. Budskapet fra regjeringen denne uken er i tråd med vedtaket. Vi ønsker å bli her så lenge vi kan», sier Jostein Tangen. 

Oppdatert 
6.11.2025 5:15
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.