D

et første elektriske «ruteflyet» Alia CTOL CX300 til Avinor og Luftfartstilsynet har vært i lufta i 13 minutter.

8. august tok det av fra Stavanger lufthavn og gjennomførte første flyoppvisning på Sola over et stort antall frammøtte.

Pilotene Nate Dubie fra BETA Technologies og Jeremy Degagne fra Bristow Norway har fått i oppdrag fra Avinor å teste flyegenskaper, ladeinfrastruktur og evaluere økonomien i flygninger mellom de to storbyene de neste seks månedene.

BETA-pilot Nate Dubie og Jeremy Degagne fra Bristow Norway tok av for første gang fra Sola med Alia CTOL N214BT 8. august. Flytiden varte i 13 minutter. Foto: Avinor
En historisk dag

«Dette er en historisk dag for Stavanger lufthavn, for Norge og hele flybransjen. Jeg er stolt over at dette skjer på Sola, vår flyplass, sier Avinors lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Anette Sigmundstad.

Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Start Norge er blant flere pådrivere for prosjektet.

Dette er noe vi har jobbet for i seks år, sier Arne Martin Gilberg, daglig leder i Start Norge.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (til venstre) sammen med klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, begge fra Ap, i cockpiten til Alia CTOL. Foto: Avinor
Viktig prioritet for regjeringen

«Som en nasjon helt avhengig av luftfart – både i dag og i fremtiden – er overgangen til en mer bærekraftig luftfartsindustri en viktig prioritet for regjeringen», uttaler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

«Denne første flygningen er et betydelig skritt på en lang og kompleks reise. Testarenaen viser hvordan samarbeid mellom myndigheter, lufthavner, produsenter, operatører – og ikke minst med politisk støtte – er avgjørende. Den systematiske tilnærmingen testarena muliggjør er unik – og jeg er stolt over at Norge går foran», sier statsråden.
I løpet av det neste halvåret vil operasjoner med flyet stå sentralt i et program med testing og teknologiutvikling. Foto: BETA Technologies/Brian Jenkins
Utstyrt for instrumentflygning

ALIA fra Beta Technologies ved Burlington International Airport i Vermont er ifølge Avinor «utviklet for å håndtere krevende forhold – både når det gjelder rekkevidde, nyttelast og vær. Det gjør flyet godt egnet for norsk topografi og vinterklima. Flyet er utstyrt for instrumentflyging (IFR) og har god rekkevidde for regionale ruter».

Første testflygning på Sola er et startskudd for Norge som en internasjonal test- og innovasjonsarena for Avinor, Luftfartstilsynet og luftfartsbransjen. Foto: Avinor

ALIA-flyet «har registreringsnummer N214BT, og ankom Norge etter en reise fra Shannon i Irland. Ruten gikk via Storbritannia, over Den engelske kanal og til Paris Air Show – hvor flyet fløy daglig – og videre til Tyskland, Luxembourg og Danmark før ankomst til Stavanger», opplyser Avinor.

Første testflygning på Sola avslutter en reise på 6 976 km gjennom sju land i EU.

Testprogrammet består av en serie med evalueringsflygninger de neste månedene for «å teste potensielle kunderuter på Avinor-eide flyplasser over hele Norge. Tidlige ruter vil se ALIA fly mellom Stavanger og Bergen lufthavner, med potensial for at programmet kan utvides til flere ruter over hele Norge senere i år. Flyet vil bli fløyet av BETA-trente Bristow-piloter», ifølge Luftfartstilsynet.

ALIA CTOL har kapasitet til å frakte inntil fem passasjerer eller 600 kg last i tillegg til en pilot. Foto: BETA Technologies/Brian Jenkins
Kan ta 600 kg last

Helelektriske ALIA CTOL (med konvensjonell start og landing) med et vingespenn på 15.2 meter har kapasitet til å frakte inntil fem passasjerer eller 600 kg last i tillegg til en pilot.

Spesifikasjoner:

Vingespenn: 15.2 m
Lengde: 11.1 m
Tomvekt: 3,175 kg
Makshastighet: 270 km/h
Rekkevidde: 610 km
Kapasitet: 5 passasjerer eller 600 kg last
Framdrift: 1 H500A elektrisk motor

Flyet, som stort sett tilsvarer eVTOL-versjonen med vertikal take off og landing, er registrert som experimental (foreløpig ikke sertifisert), har en makshastighet på 153 kts (ca 270 km/t) og kan vise til en demonstrert rekkevidde på over 330 nm (nautiske mil) tilsvarende 610 km på én enkeltlading.

I luftlinje mellom Sola og Flesland er avstanden 314 km. Mulige nødlandingsflyplasser på strekningen er Haugesund lufthavn Karmøy og Stord lufthavn Sørstokken.

«Dagens testflyging er et viktig steg i å gjøre klimapolitikken til konkrete løsninger i praksis. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må vi teste, lære og bygge – ikke bare planlegge. Med denne testarenaen tar Norge en lederrolle i utviklingen av utslippsfri luftfart, samtidig som vi skaper nye muligheter for grønne jobber og innovasjon», sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Testflygningen på Sola 8. august kommer to år «på overtid». Målet i 2019 var å starte verdens første elflyrute mellom Stavanger og Bergen i 2023.

Startskudd for testarena

I testperioden det neste halvåret tar Bristow Norway i bruk en fraktversjon av Alia CTOL CX300, det samme flyet som høstet stor oppmerksomhet både på bakken og i lufta under Paris Air Show på Le Bourget i sommer.

For Avinor og Luftfartstilsynet er flygningen på Sola et startskudd for testaktiviteter med kommersielle elfly.

Ambisjonen er å markedsføre Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.

Det «er et viktig steg mot en utslippsfri framtid for luftfarten», skriver Avinor i en pressemelding.

For å framskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart vil regjeringen sette av 1 milliard kroner, ifølge Nasjonal Transportplan NTP 2025-2036 som ble framlagt i mars i 2024.

To norske selskaper vant

To norske leverandører vant i en internasjonal anbudsrunde for utvikling av ladesystemer for elfly.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) viser stolt fram en spesialutviklet elflylader for 300 kWh fra DRiiv Solutions. Foto: Avinor

DRiiv Solutions ble valgt til å levere en spesialutviklet 300 kWh-lader til Sola, mens Skagerak Mobil Energi i samarbeid med Ayond skal levere et mobilt ladesystem til Bergen.

Ladeinfrastrukturen utvikles etter flyplassens krav til sikkerhet og fleksibilitet, som en del av Avinors satsing på grønn luftfart og teknologisk innovasjon.

En pressemelding fra NTB 6. august ga feilaktig inntrykk av at landets første elflylader ble vist fram på Sola i august. Flere medier gjenga «nyheten», men elflyladere er ikke noe nytt. De har vært i bruk på Oslo lufthavn, Kjeller, Starmoen, Bardufoss, Torp, Flesland og andre flyplasser og lufthavner i mange år allerede. Collage: AIR24
Framtidens kortbanenett

Samtidig med satsing på grønn luftfart, gjennomfører Avinor for tiden prosjektet «Framtidens kortbanenett», som beskrevet i NTP 2025–2036.

Avinor skal teste ut «nye og operative konsepter for kortbanenettet ved bruk av teknologi og innovative prosesser, i tråd med fremtidens behov, og på tvers av dagens prosesser og aktører», skriver SD i NTP-en.

Alia har tvillingbommer ikke helt ulikt de Havilland Vampire, Norges første jetfly. Hensikten på elflyet er montering av rotorer på eVTOL-utgaven for vertikal take off og landing. Foto: BETA Technologies/Brian Jenkins
Svar til SD fra Avinor

«Prosjektet Fremtidens kortbanenett har vurdert hvordan nåværende prosesser, konsepter og ansvarsforhold kan utvikles for å effektivisere kortbanenettet. Dagens operasjoner er svært manuelle, og prosjektet ser på muligheter for økt selvbetjening og automatisering. En ny måte å jobbe på med bruk av eksisterende og ny teknologi kan medføre endring for hvordan Avinor og våre partnere løser operasjonelle oppgaver, både individuelt og i felleskap», forklarer Avinor i et oppfølgingssvar til SD i 2023.

Fagernes blir ingen reisedestinasjon for turister som vil oppleve Gol og Geilo, hvis Avinor og Aneo AS lykkes med etableringen av en solcellepark midt på flyplassanlegget. Bildet over er hentet fra USA. Foto: BETA Technologies/Brian Jenkins
Fagernes kan bli solcellepark

Avinor har et omfattende nettverk av kortbaneflyplasser fra Sogndal og nordover. I mesteparten av Sør-Norge er imidlertid Avinor helt fraværende blant eiere av eller med driftsansvar for lokale og regionale lufthavner, med ett unntak: Fagernes lufthavn på Leirin.

Det knytter seg stor spenning til hvordan Avinor ser på mulighetene til å utvide dagens kortbanenett, eventuelt også sør for Sogndal.

I lokal presse er det uttrykt stor skuffelse i Nord-Aurdal kommune etter at Avinor og energiselskapet Aneo AS i mars 2025 signerte en avtale om etablering av en solcellepark midt på Fagernes lufthavn ved Leirin.

Produksjonsanlegget til BETA Technologies ved Burlington International Airport i Vermont. Foto: BETA Technologies/Brian Jenkins
Avinor la ned Framnes i Narvik

Ved flere flyplasser er det full strid om framtiden til anleggene.

Det er et paradoks når regjeringen og Stortinget vil ha raskere overgang til grønn luftfart, som i første omgang er forventet å skje lokalt og regionalt.

Framnes lufthavn i Narvik er en flyplass som trolig har et stort potensial innen reiseliv og turisme i Lofoten for operatører av null- og lavutslippsfly.

På innsiden av fabrikken til BETA i Vermont. Foto: BETA Technologies/Brian Jenkins

I 2017 ble Framnes nedlagt av Avinor. Flyplassområdet har de siste årene havnet i sentrum for en dragkamp mellom regjeringen, Narvik kommune og to industriaktører, Aker Horizons  og det svenske statseide gruveselskap LKAB (Luossavaara-Kiirunavara Aktiebolag).

Oppdatert 
11.8.2025 0:18
 Artikler om 
Innovasjon

Flere artikler om 

Innovasjon

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.