N

y design og nytt navn.¬†Bergen-selskapet Elfly-gruppen viser stolt fram nytt design av NOEMI (for No Emission), det helelektriske sj√łflyet som tidligere er kjent som X10.

Gr√ľnderen Eric Lithun¬†satser stort p√• utviklingen av elektrisk¬†sj√łfly for bruk i norske fjorder, med korte reiser fra fjord til fjord, bysentrum til bysentrum p√• Vestlandet.¬†

Amfibieflyet NOEMI er p√• st√łrrelse med en Twin Otter. Illustrasjon:¬†Elfly
¬ęDr√łmmen min er at noen sitter i New York eller London og kj√łper en billett med Norwegian eller British Airways eller noe og har billett til Odda. P√• Flesland bytter de fly, og med¬†sj√łflyet v√•rt tar de siste etappe med null utslipp og lite st√ły¬Ľ, forteller Eric Lithun under lanseringen i Oslo 14. juni.¬†

¬ęMed folk som bor p√• den landlige vestkysten av Norge kan veldig effektivt f√• en tilbringertjeneste til de st√łrste flyplassene. Vi har et amfibiefly som f√łrst og fremst er bygget for √• g√• fra hav til hav, men det kan ta ned hjulene og lande p√• en vanlig flyplass ogs√•¬Ľ.

Gr√ľnderen Eric Lithun satser rundt 10 millioner p√• utviklingen av NOEMI. Foto: Elfly

Eric Lithun solgte tidligere i år eierandelen i IT-selskapet Identum og satser rundt 10 millioner av egne midler på utviklingen av 9-seteren NOEMI. 

¬ęVi √łnsker √• redusere reisetiden. Og vi √łnsker √• gj√łre det med nullutslipp og b√¶rekraft for planeten v√•r i fremtiden¬Ľ.
Aller fjorder er potensielle flyplasser

¬ęNorge er perfekt for elektrisk luftfart og sj√łfly. Alle fjordene vi har, er potensielle flyplasser. Og vi trenger ikke √• √łdelegge noen natur. Vi trenger ikke bygge et stort kompleks. Vi trenger ikke √• lage en motorvei eller jernbane. Disse tingene er flotte, men slike utbygginger vil gi utslipp og ta lang tid, og det er lite fleksibelt. Det vi √łnsker √• gj√łre med sj√łflyet, er √• gi folk tilgang til alle fjordene og sj√łomr√•dene¬Ľ.

Planen til Elfly-gruppen er √• bygge det f√łrste av tre fullskala sj√łfly. Illustrasjon: Elfly
Med to elektriske motorer og 1,5 tonn tunge batterier i bunn av skroget, vil amfibieflyet¬†kunne operere og lande b√•de til sj√łs og p√• flyplasser.

Selskapet planlegger √• bygge en tredje prototype, et fullskala sj√łfly med en lengde p√• 15 meter og et vingespenn p√• 21 meter.

Elfly-gruppen ble¬†etablert i 2018 og¬†har hovedkvarter i Bergen og utviklingsavdeling p√• Jarlsberg flyplass.¬†Selskapet¬†har vokst til¬†13 ansatte, med CTO Tomas Br√łdreskift og Kristi√°n Kierulf¬†fra Equator.¬†

Se presentasjonen av NOEMI under:

16 millioner til Pilot T-prosjektet fra Forskningsrådet

Forskningsr√•det st√łttet i 2022 utviklingen av sj√łflyet med 9 passasjerer med 16 millioner kroner. Samme √•r bevilget¬†Vestland fylkeskommune en halv million kroner til prosjektet som er blitt en del av¬†Forskningsr√•dets satsing p√• nye mobilitetsl√łsninger, Pilot-T.¬†

Eric Lithun ser store muligheter for operasjoner med helelektriske sj√łfly i Norge. Foto: Elfly

Planen til selskapet er √•¬†etablere en fl√•te med elektriske sj√łfly for¬†reiseaktiviteter i Norge og resten av verden.

Elfly-gruppen har fått tildelt forskningsmidler fra Forskningsrådet. Foto: Elfly

Selv med tilskudd fra Forskningsr√•det og fylkeskommune, er det langt fram til fullfinansiering av utviklingsl√łpet fram til produksjon og kommersielle tjenester. Prislappen for hele utviklingen er estimert √• v√¶re et¬†par milliarder kroner.

NOEMI har likhetstrekk med Grumman HU-16 Albatross som var i tjeneste i Luftforsvaret f√łr det ble avl√łst av Orion. Grumman Goose og Dornier Seastar 1984 har ogs√• inspirert Elfly-gruppen. Foto: Elfly

Amfibieflyet¬†framst√•r som en nedskalert, slankere og mer aerodynamisk versjon av Grumman HU-16 Albatross, et amerikansk to-motors amfibiefly med radialmotorer, som avl√łste¬†Consolidated PBY Catalina.¬†Albatross¬†var i tjeneste fra 1961 til 1969¬†i det norske luftforsvaret¬†f√łr det ble avl√łst av P-3 Orion. Amfibieflyet fra Grumman¬†ble i hovedsak brukt som s√łk- og redningsfly i Forsvaret.

Fleksible sj√łterminaler

Elfly-gruppen satser p√• sm√• og fleksible sj√łterminaler,¬†Floating Airports, som vil lette p√•- og avstigning. Selskapet ser for seg et rutenett fra bysenter til bysenter, i f√łrste omgang mellom norske byer som Bergen, Flor√ł, Stryn, Odda, Leirvik, Haugesund og Stavanger.

Elfly-gruppen vil utvikle Floating Airports og eget transportsystem. Illustrasjon: Elfly

Etter planen skal selskapet utvikle og bygge tre testutgaver av NOEMI, og vil selv st√• for¬†operativ drift av sj√łflyene etterhvert som de st√•r klare.

Det helelektriske sj√łflyet har if√łlge selskapet en rekkevidde p√• 170 km med eksisterende batteriteknologi tilgjengelig i dag, og estimert 240 km i 2029 og 315 km i 2040,¬†

¬ęI Norge er vi 5,5 millioner mennesker, men vi bruker luftfart hvis vi var 10 ganger flere mennesker. Vi er 55 millioner forbrukere av luftfart, og det betyr at vi bruker den som buss. Og jeg tror at vi kan f√• det til med null utslipp for alle de korte distansene. Hvis du ser p√• alle flyrutekartene over Norge, er mange av disse veldig korte. Og det er dit vi f√łrst og fremst kan g√• med nullutslippsfly¬Ľ, forklarer Eric Lithun.

Samarbeidsprosjekt

¬ęVi startet dette prosjektet og diskuterte mye om hvorfor det ikke er noen som driver med sj√łfly i dag. Det er virkelig vanskelig √• tjene penger p√• luftfart, og det er enda vanskeligere med sj√łflyene¬Ľ.

¬ęVi tenker p√• elektriske sj√łfly og vi m√• innovere. Vi m√• gj√łre de riktige tingene, og vi √łnsker √• utvikle en elektrisk nullutslipp motor. En forbrenningsmotor m√• suge inn oksygen. Den kan lett trekke til seg¬†saltvann som f√łrer til mer vedlikehold. Vi √łnsker det motsatte, minst mulig¬† vedlikehold av komponentene i flyet¬Ľ.

Det er utf√łrt en rekke tester hos SINTEF og andre samarbeidspartnere. Illustrasjon: Elfly

¬ęS√• er det aspektene ved materialet, som er veldig viktig. Du m√• bygge et veldig lett fly og et fly som kan v√¶re i saltvannsforhold. S√• med disse andre punktene pr√łver vi √• adressere og g√• bakover i historien til andre sj√łfly som ble utviklet i l√łpet av mellomkrigstiden¬Ľ.

¬ęVi testet mye, blant annet med en 20 prosent drone. Det er gjort vanntesting ved SINTEF ved sj√łtanken i Trondheim. Vi har et forskningsprogram i samarbeid med Norges Forskningsr√•d og NTNU¬Ľ, opplyser Eric Lithun.

Modell av NOEMI ble vist fram under presentasjonen i Oslo 14. juni. Foto: Elfly

Andre samarbeidspartnere er OSM Aviation Academy og Norsk Titan for 3D-printing av titandeler. I tillegg er Norwegian en framtidig samarbeidspartner relatert til drift og vedlikehold.

¬ęDe er partnere i forskningsprosjektet, og det vi viser i dag er noe av den forskningen. Kan vi bygge et rent elektrisk sj√łfly, og vil dette v√¶re gjennomf√łrbart? Vi har testet mye, og det er veldig interessant √• se og l√¶re, for det er vanskelig √• lage et sj√łfly. Og det er vanskelig √• lage et elektrisk fly. S√• jeg tror vi kanskje er litt gale, men vi f√•r se¬Ľ, sier en sp√łkefull Eric Lithun under presentasjonen.

Selskapet utreder fire forretningsmodeller med 1) turisme og tilbringertjenester, 2) business, 3) special missions og 4) cargo-l√łsninger med plass til fire euro-paller.

Elfly-gruppen utreder flere forretningsmodeller og fleksibel bruk av kabinen. Foto: Elfly

¬ęVi har sett p√• ulike potensialer og integrasjoner av kabinen. I modellen vi har laget er det mulig √• bevege seg inne i flyet og sitte. Vi har store vinduer uten¬†trykkkabin. Og som jeg pleier √• si til teamet: Vi m√• elske business-casen og like produktet. For hvis vi skal gj√łre nullutslipp og bidra til en gr√łnn framtid, m√• vi v√¶re sikre p√• √• faktisk selge dr√łmmen v√•r, og tjene penger p√• det¬Ľ.

¬ęDen flytende sj√łflyterminalen er ogs√• viktig. Vi snakker ikke s√• mye om det n√•, men passasjerene m√• oppleve en trygg og god reise, ogs√• i vannkanten og n√•r det gjelder lading av flyet. Vi kan lade b√•de b√•ter og fly i transportsystemet, og det er mulig √• yte t√•rntjenester og kommunisere direkte med pilotene, slik at de kan gj√łre sikre landinger¬Ľ.
Vektbudsjettet trumfer alt

¬ęN√•r man bygger et elektrisk fly, er det et budsjett som vinner over alt, og det er vektbudsjettet¬Ľ, poengterer Eric Lithun.

Amfibieflyet er estimert å ha en rekkevidde på 315 km med batteriteknologien i 2040. Foto: Elfly

¬ęVi selger ikke flyet. Vi pr√łver √• finne en business case innenfor en stor radius rundt Bergen. Hvordan kan vi tjene penger med flyet vi bygger? Og hvis svaret er at vi ikke kan, s√• vil vi ikke gj√łre prosjektet. Men hvis det er mulig¬†√• tjene penger¬†med en innledningsvis rekkevidde p√•¬†170 km,¬†s√• vil vi fortsette og g√• videre¬Ľ.

Elfly-gruppen har avtale med EASA p√• mandag, som er starten p√• en lang sertifiseringsprosess.¬†¬ęDet er veldig interessant, og selskapet g√•r inn i en veldig interessant ny √¶ra n√•, etter sommeren¬Ľ, sier Eric Lithun.

Eric Lithun med eksempler p√• bruk av sj√łfly p√• Vestlandet i framtiden. Foto: Elfly

¬ęBatteriteknologien er i stor utvikling, s√• vi vet at vi i fremtiden kan fly stadig lengre avstander. Min tanke er at jeg i fremtiden kan¬†ta flyet fra Bergen sentrum til Oslo sentrum, uten √• v√¶re innom flyplassene. Og hvis jeg vil til K√łbenhavn, kan jeg reise fra Bergen til Kristiansand, og videre fra Kristiansand til K√łbenhavn i l√łpet av to flygninger¬Ľ.

Elfly-gruppen satser p√• ¬ęhop-n-pop¬Ľ fra fjord til fjord. Illustrasjon: Elfly
¬ęJeg tror at luftfartsmarkedet med yngre generasjoner er villige til √• slite litt med √• ha indirekte flyvninger, i stedet for direkteflyvninger, hvis de kan gj√łre det virkelig nullutslipp, uten √• √łdelegge planeten¬Ľ.

√Örlig er det rundt 1 million reisende mellom Oslo og Stavanger. ¬ęMange av dem bruker fly i dag, fordi det er 20‚Äď30 minutters flyreise fra flyplass til flyplass. Du m√• komme dit, med sikkerhet og alt det der.¬†

¬ęHop-n-pop¬Ľ fra fjord til fjord

Framfor tradisjonell bruk av flyplasser, satser selskapet på "hop-n-pop" fra bysentrum til bysentrum, fra fjord til fjord på 45 minutter. 

¬ęMed litt taxi-tid i vannet kan vi ta deg fra sentrum til sentrum p√• under en time. Og jeg tror vi har et verditilbud som er interessant for deg som kunde, fordi du egentlig ikke vil til flyplassen hvis du kunne g√• fra sentrum og nyte mer¬Ľ.
√ėkoturisme kan bli et springbrett i utviklingen av det nye transportsystemet. Illustrasjon: Elfly

¬ęOg s√• har vi √łkoturisme, som er veldig interessant. Folk som skal fra A tilbake til A, er ofte turister. Og hvis vi kan starte kommersiell virksomhet med turister, er det en m√•te √• ha flytimer og en mulighet til √• ha flere seter i flyet og mer inntekter, i stedet for √• ha passasjerer med bagasje. Vi ser p√• disse sakene ogs√•, men det vil v√¶re et springbrett for √• f√• det transportsystemet vi √łnsker √• bygge. Og dr√łmmen v√•r er at vi i 2030 vil ha cirka 15 til 20 fly operative p√• vestkysten av Norge. Eller for √• v√¶re helt √¶rlig, hvor som helst vi kan tjene penger og gj√łre det. Vi √łnsker at dette skal utvides¬Ľ, forteller Eric Lithun.

¬ęS√• hva er den store planen her? Det er √• bygge en prototype, √• fly den i full skala i 2025. Det er et veldig vanskelig m√•l. Vi h√•per √• f√• det til. Det jeg lover investorene, i 2030 vil vi bli sertifisert og vi vil fly det kommersielt. Det er m√•let. Alt vi f√•r til f√łr det er en bonus¬Ľ.
Framdriftsplanen til Elfly-gruppen med flere prototyper fram mot 2027. Foto: Elfly
Planlegger å bygge tre flymaskiner
¬ęVi skal bygge tre fly i planen v√•r. Vi vet at du ikke kan bygge ett fly og sertifisere det og fly kommersielt. Det er ikke slik det fungerer. Du m√• bygge flere fly¬Ľ, forklarer Eric Lithun.

Se starten av presentasjonen under.

Samtidig som Elfly-gruppen hadde nedtelling til sin lansering, ble det kjent at Tecnam og Rolls-Royce kaster inn håndkledet og trolig skrinlegger hele prosjektsamarbeidet om den helelektriske 9-seteren P-Volt. 

En av samarbeidspartnerne til Tecnam har v√¶rt Wider√łe, som n√• m√• se seg rundt etter andre kandidater. Wider√łe Zero har nylig f√•tt tildelt forskningsmidler til et Pilot T-prosjekt via Forskningsr√•det ¬ęfor √•¬†unders√łke alle dimensjoner rundt drift og h√•ndtering av batteridrevne luftfart√ły¬Ľ. Prosjektet hadde oppstart f√łr sommeren og vil vare frem til sommeren 2026.

If√łlge en pressemelding fra Wider√łe Zero er Pilot-T et samarbeid mellom Forskningsr√•det og Innovasjon Norge, p√• oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Pilot-T-utlysningen er en del av regjeringens innovasjonssatsing fremlagt i nasjonal transportplan med form√•l √• f√• nye, smarte mobilitetsl√łsninger raskere i bruk.

Wider√łe Zero med ambisi√łse m√•l

¬ęSt√łtten fra Forskningsr√•det viser at pionerarbeidet vi gj√łr innen gr√łnn luftfart anses som viktig for Norge. Bidraget er avgj√łrende for √• holde Wider√łe Zero i tet, og for √• realisere Wider√łekonsernets ambisjon om √• bli blant de f√łrste i verden med neste generasjons fly¬Ľ, uttaler Andreas Kollbye Aks i Wider√łe Zero.

Wider√łe Zero har satt seg ¬ęambisi√łse m√•l om √• bli en av de f√łrste kommersielle operat√łrene av null- og lavutslipp fly for persontransport. Denne typen prosjekter i n√¶ringslivet er helt n√łdvendig for at vi skal lykkes med det gr√łnne skiftet og for at vi skal n√• klimam√•lene¬Ľ, forteller Mari Sundli Tveit i Forskningsr√•det.

Oppdatert 
17.6.2023 11:12
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.