S

amferdselsminister Jon-Ivar Nygård kan logge 20 minutter etter en flytur over Lillestrøm, Fetsund og Kjeller.

«Jeg tror det er starten på nye, billigere, renere og bedre måter å fly på – og en ny vår for mange små flyplasser der folk bor. Og hvem blir ikke glad for det?», spør daglig leder for Stiftelsen ZERO, Sigrun-Gjerløw-Aasland etter omvisning og fossilfri flytur på Kjeller flyplass.

Statsråden kunne imidlertid «verken love noe eller komme med noen garantier» om framtiden til Kjeller og reisende med elfly i Oslo-området, ifølge journalisten i Romerikes Blad som var med i fotoflyet som fløy i formasjon med statsråden over flyplassen mandag 27. juni.

Statsråd Jon-Ivar Nygård (Ap) i Samferdselsdepartementet kunne logge 20 minutter i sin nye loggbok etter en demotur med instruktør og kontrollant Tom-André Paltto i skoleflyet Diamond DA40NG fra Kjeller. Video: RB

Kan logge 20 minutter med flytid

«Dessverre kan jeg nok ikke komme med noen nyheter i dag. […] Med bebyggelse så tett på flystripa kan jeg forstå at det her er sterke stemmer både for og imot», sier statsråd Jon-Ivar Nygård til RB like etter landing. 

Daglig leder Sigrun-Gjerløw-Aasland i ZERO og statsråd Jon-Ivar Nygård var begge storfornøyde etter en tur fra Kjeller i det fossilfrie testflyet til Avinor og Norges Luftsportforbund. Foto: ZERO

«Han klarte seg greit til å være første gang. Nå kan han logge 20 minutter med flytid om han skulle ønske å ta lappen på småfly i fremtida», sier instruktør og kontrollant i Oslo Flyklubb, Tom-André Paltto, til RB.

«Jeg tror det er starten på nye, billigere, renere og bedre måter å fly på – og en ny vår for mange små flyplasser der folk bor. Og hvem blir ikke glad for det?», spør daglig leder for Stiftelsen ZERO, Sigrun-Gjerløw-Aasland. Her sammen med instruktør Helge Storflor etter landing på Kjeller flyplass.

Elfly testet på Kjeller siden 2018

Statsråden fikk oppleve å fly i et 100% elektrifisert småfly fra Pipistrel i Slovenia, samme flytype som siden 2018 er blitt testet ut på Kjeller. En planlagt demotur med instruktør over Romerike i skoleflyet Diamond DA40NG ble kortet ned til 20 minutter på grunn av lavt skydekke.

Utsikt mot Kjeller flyplass fra et av skoleflyene til Oslo Flyklubb. Arkivfoto: Urban Sky

Det ble likevel tid til å få en av verdens eldste flyplasser i øyesyn i en kort runde over Lillestrøm og Fetsund før retur til Kjeller. Statsråd Jon-Ivar Nygård var godt fornøyd etter landing og takket Norges Luftsportforbund for et «supert opplegg».

Kjeller flyplass har vært testbase siden 2018 for Pipistrel Alpha Electro (bildet over) og dagens Pipistrel Velis som er første sertifiserte elfly i Europa. Foto: AIR24

Like fornøyd var Sigrun-Gjerløw-Aasland i ZERO. «I dag har jeg vært i luften med dette! Det første EU-sertifiserte elflyet, først av mange som skal komme etter». 

Brasilianske Embraer lanserte i november 2021 en hel familie med fossilfrie passasjerfly, med batteridrift, hybride løsninger og bruk av hydrogen på de største konseptflyene. Illustrasjon: Embraer Energia

Håper på stille og utslippsfrie elfly

Hun har stor tro på at elfly er starten på ny grønn epoke for luftfarten og forteller at «Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hadde de kuleste pilotbrillene og fikk naturlig nok holde spakene først. Nå holder han hånden på neste utlysning av FOT-ruter på kortbanenettet. Da håper jeg han tar med seg gleden over dagens trygge, stille og utslippsfrie flytur og bruker innkjøpsmakten sin».

ES-19 fra Heart Aerospace i Sverige er en 19-seters helelektrisk miniairliner som ifølge produsenten skal være i markedet fra 2026. Utviklingen av flyet startet med inspirasjon fra luftfartskonferansen til Avinor i mars 2018. Illustrasjon: Heart Aerospace

«Vi i Miljøstiftelsen ZERO har mange forslag til hvordan. Jeg tror det er starten på nye, billigere, renere og bedre måter å fly på – og en ny vår for mange små flyplasser der folk bor. Og hvem blir ikke glad for det?», skriver Sigrun-Gjerløw-Aasland på sosiale medier etter besøket på Kjeller.

Samferdselsdepartementet har de siste tre årene utredet flere alternativer til framtidens flyplassløsning for Oslo-området. I fjor ble det klart at både Eggemoen og Rygge var uaktuelle alternativer. De to resterende alternativene er Rakkestad og Jarlsberg,  to flyplasser som Norges Luftsportforbund (NLF) i lang tid har avskrevet som del av en framtidig løsning.

Alice fra Evaition har gjennomført flere bakketester og skal etter planen testflys for første gang i sommer. Illustrasjon: Eviation

Regjeringen Solberg la inn et premiss om å utelate Kjeller i en utredning om framtidens flyplassløsning for Stor-Oslo som ble utført på kort tid av Oslo Economics i 2018. De anbefalte å bygge ut en helt ny flyplass på Krogstad ved kommunegrensen mellom de tidligere kommunene Sørum og Fet, og sekundært en løsning på Eggemoen. Begge anbefalingene viser seg nå å være lite gjennomførbare.

Alice fra Eviation er verdens første helelektriske commuter og har plass til 9 passasjerer: Illustrasjon: Eviation

Avinor-rapport uten «entydig anbefaling»

Da Avinor i 2021 fikk oppdraget med å utrede framtidens flyplassløsning for Oslo-regionen, ble Kjeller igjen trukket inn i analyser og vurderinger. «Rapporten gir ikke en entydig anbefaling, men den styrker grunnlaget for det videre arbeidet med småflyplassaken», uttalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Flynytt da Avinor-rapporten ble lagt fram 10. februar i år.

«Småflymiljøet i Oslo trenger forutsigbarhet og kapasitet. Vi snakker om mer enn 100 fly med fast base her som går en usikker fremtid i møte. Lillestrøm kommune ønsker å videreføre fly på Kjeller, men hvordan den nye flyplassen vil se ut vet vi ikke. Stortinget har bestemt at regjeringen skal finne en løsning», sier generalsekretær i Norges Luftsportforbund John Eirik Laupsa til RB. Foto: Flynytt/AIR24

«Småflymiljøet representerer grunnskolen i norsk luftfart. Vi utdanner flygere til ruteflyselskapene som flyr nordmenn på ferie og jobb, men utfører også viktig samfunnsoppdrag som for eksempel søk, redning og brannovervåking. I tillegg forventer vi at småfly vil bli mer vanlig som transportmiddel i tiårene som kommer», sier generalsekretær i NLF John Eirik Laupsa til RB.

NLF har lenge ønsket et besøk fra statsråden i håp om en avklaring om framtiden til Kjeller flyplass, som i 2022 kan feire 110 år med kontinuerlige flyaktiviteter.

Flydagen på Kjeller ble i år arrangert 19. juni og ble en feiring av 110 år som arnested for norsk luftfart og militært luftforsvar. I år som tidligere fikk Veteranenes Fallskjermklubb æren av å åpne Flydagen. Foto: Olaf «Laffen» Olsen 

En ny start for luftfarten, ifølge ZERO

«Småflymiljøet i Oslo trenger forutsigbarhet og kapasitet», forklarer Laupsa til RBs journalist. ZERO tror lokale allmennflyplasser er framtiden.

Testpilot Frode André Evensen for F-16 på Kjeller er utnevnt som Norges svar på Maverick. I mai inviterte AERO Filmfestivalen til premiere på storfilmen Top Gun Maverick i Småflyhavna på Kjeller. Det ble utsolgte billetter og stor stemning i området som er arnestedet for norsk militær luftfart. Foto: Daniel Hamnes


Oppdatert 
29.6.2022 11:06
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.