N

orwegian inngår en avtale om å kjøpe flyselskapet Widerøe. Kjøpet er imidlertid avhengig av godkjennelse fra Konkurransetilsynet.

Kjøpet vil styrke Widerøe som om få år skal bytte ut de fleste Dash 8-flyene som i dag trafikkerer kortbaneflynettet. Foto: Widerøe
- Dette er en milepæl i norsk luftfartshistorie. Vi er to norske flyselskap som har levd side om side i mange år, og til sammen kjenner vi luftfartsmarkedet i landet svært godt. Nå vil vi sammen skape et enda bedre og helhetlig tilbud for alle våre passasjerer, og vi ser fram til at kundene kan reise enkelt og sømløst på tvers av rutenettverkene våre, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Fra pressekonferansen på Fornebu med fra venstre adm. dir. Stein Nilsen i Widerøe, adm. dir. Geir Karlsen i Norwegian og styreleder i Norwegian Svein Harald Øygard. Til høyre kommunikasjonssjef i Norwegian, Esben Tuman. Foto: NRK

Kjøpet gir en kraftig oppgang for Norwegian etter åpningen av Oslo Børs torsdag.

Selskapet går opp med over seks prosent, og flater noe ut etter åpningen. Klokken 9 viser verdien av selskapet en oppgang på i underkant av fire prosent.

– Vi har vært i kontakt med selskapet i løpet av den siste halve uken, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet til E24.

– Dette er en sak som må meldes til Konkurransetilsynet. Det kan ikke gjennomføres før vi har godkjent det, og dette vil bli behandlet på vanlig måte, sier han.

Leder av Norsk Flygerforbund og pilot i Widerøe, Aleksander Wasland, stiller seg positivt avventende til oppkjøpet av selskapet. Foto: Urban Sky
– Vi er positivt avventende, sier Aleksander Wasland til E24.

Ifølge avtalen skal Norwegian betale for aksjene i Widerøe er 1,125 milliard kroner. Endelig pris vil være avhengig av flere forhold, blant annet medberegnet Widerøes lønnsomhet i 2023.

Adm. dir. Stein Nilsen i Widerøe er svært glad for at selskapet har funnet sammen med Norwegian. Foto: NRK
- Et svært høyt, norsk avgiftsnivå i kombinasjon med en tøff, internasjonal konkurranse gjør det vanskelig for et lite, regionalt flyselskap å klare seg uten en sterk partner, uttaler konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe.

- Vi er derfor svært glade for at vi har funnet sammen med Norwegian, og at vi får en industriell eier som ønsker å utvikle selskapene videre. Vi er overbevist om at denne løsningen er til beste for Widerøe, for våre ansatte, og ikke minst for kundene våre, forklarer han.

Adm. dir. Geir Karlsen i Norwegian opplyser at Widerøe skal bestå som eget selskap. Foto: NRK
Widerøe består som selskap
Widerøe skal fortsatt bestå som eget flyselskap, med ansatte, organisasjon, egen merkevare og med base i Bodø. Norwegian opplyser at avtalen som er inngått med WF Holding AS vil gi passasjerene et styrket rutetilbud, flere valgmuligheter og bidra til opprettholde den norske modellen innen luftfarten.

Begge selskapene vil fortsette å ha baser, hovedkontorer og ansatte i Norge på samme måte som i dag, skriver Norwegian i pressemeldingen.

Embraer E190-E2 er det nyeste tilskuddet til Widerøe-flåten. Hvis kjøpet godkjennes av Konkurransetilsynet, kan det bli økt samarbeid med Norwegian som foreløpig opererer Boeing. Foto: Widerøe
- Overrasket

- Jeg ble overrasket da jeg så børsmeldingen. Men etter å ha lest den, synes jeg det virker fornuftig av begge parter. Ikke minst for Norwegian som vil styrke sin konkurranseposisjon i Norge. Primært mot SAS og sekundært mot eventuelt andre utenlandske selskaper som har radaren på det norske innenlandsmarkedet. Det blir tøffere for dem når du har Norwegian også ute i distriktet, sier flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs, til Dagbladet Børsen.

- Men når det er sagt tror jeg ikke markedet skal bli engstelige for at Norwegian blir for store både innenriks og i distriktene.

- Jeg tror ikke dette betyr at de skal pumpe opp prisene. Jeg tror de skal bli mer effektive og koordinere det så godt at du får flere forretningsreisende, som vi vet at betaler mer for billettene sine, som gjør det mulig for Widerøe å tilby flere billetter til markedet til en hyggeligere pris.

Kjøpet av Widerøe kan styrke Widerøe ZERO som utreder framtidens nullutslippsløsninger, som inkluderer eVTOL EVE fra Embraer. Foto: Widerøe/Embraer
Oppdatert 
25.2.2024 22:47
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.