N

orge slutter seg til TEN-T-programmet i EU. Regjeringen har sendt uttalelse til EU-kommisjonen for oppdateringen av det transeuropeiske transportnettet.

Økt offentlig finansiering av forskning og innovasjon innen sivil luftfart (Clean Aviation) inngår i handlingsplanen. TEN-T er ryggraden i transportsystemet og setter krav til standarder for infrastrukturen.

EU har som mål om 55% reduksjon av drivhusgasser og 100 klimanøytrale byer innen 2030.

I sin høringsuttalelse har Samferdselsdepartementet imidlertid utelatt forhold knyttet til luftfart og behovet for et forsterket nettverk av sentrale allmennflyplasser i overgangen til elektrifisert og grønn luftfart.

TEN-T-programmet består av 9 transportkorridorer i Europa. Den lengste korridoren er ScanMed - Scandinavian-Mediterranean - fra Oslo/Stockholm/Helsinki i nord til Middelhavet i sør.

«Den skandinaviske-middelhavskorridoren representerer en viktig nord-sør-akse for den europeiske økonomien. Korridoren strekker seg fra Finland og Sverige i nord, til øya Malta i sør, og tar inn Danmark, Nord-, Sentral- og Sør-Tyskland, det industrielle hjerteområdet i Nord-Italia og de sør-italienske havnene», ifølge EU.

Start-up-selskapet Heart Aerospace på Säve lufthavn nord for Göteborg utvikler ES-19, en 19-seters helelektrisk mini-airliner som skal være på vingene om få år.

Kravene til standard og utrustning av kjernenettverket (1. nivå) skal innfris innen 2030, mens for det omfattende nettverket (2. nivå) er fristen satt til 2050.

To momenter trekkes fram av Europakommisjonen:

  • Målene om å redusere CO2-utslipp i ‘The European Green Deal’ og den nye Mobilitetsstrategien må speiles og følges opp i TEN-T
  • Samvirke i og mellom transportformene må bli bedre for å gi brukerne et bedre og framtidsrettet transporttilbud

TEN-T skal bidra til effektiv flyt av varer og tjenester i det indre markedet, og sikre europeisk næringsliv konkurransekraft

The European Green Deal utgjør EUs klimalov og mobilitetsstrategi for å oppnå klimanøytralitet i årene fram mot 2050. Planen for grønn, smart og rimelig mobilitet har som mål å redusere utslipp med 90 prosent innen 2050, sammenlignet med 1990-nivåer.

«Vi tror elektriske fly kommer til å bli lønnsomme  og vi vil være med og dytte på denne utviklingen», sier tidligere konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

– Et virkelig smart transportsystem, effektivt med kapasitets- og trafikkstyring, må bli adresssert, opplyser strategisk og politisk koordinator Joshua Salsby i EUs DG MOVE under Mobilitet 2021-konferansen til TØI i februar.

EU har som mål om 55% reduksjon av drivhusgasser og 100 klimanøytrale byer innen 2030

EU har som mål om 55% reduksjon av drivhusgasser og 100 klimanøytrale byer innen 2030, dobling av høyhastighetstogtrafikk og godsbanetransport innen 2050, minst 30 millioner nullutslippsbiler, 3 millioner ladestasjoner innen 2025, 1 000 hydrogenstasjoner fra 2025, nullutslipp innen marin transport samt introduksjon av passasjerfly med nullutslipp innen 2035.

TEN-T-programmet består av 9 transportkorridorer i Europa. Den lengste korridoren er ScanMed - Scandinavian-Mediterranean - fra Oslo/Stockholm/Helsinki i nord til Middelhavet i sør.
Over 20 luftfartsforeninger som samlet utgjør den europeiske luftfarten har i 2020 forpliktet seg til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050.

«TEN-T omfatter alle transportformer og består av de viktigste forbindelsene og knutepunktene i transportsystemet i EU- og EØS-området. Norge har sluttet seg til TEN-T-programmet, og de eksisterende retningslinjene er en del av EØS-avtalen», ifølge SD.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.