H

eart Aerospace henter inn 300 millioner SEK. Blant investorene er klimafondet Breakthrough Energy Ventures og American United Airlines, verdens 4. største flyselskap med en flåte på 765 fly i 2018.

United Airlines har i forbindelse med investeringen lagt inn en bestilling på 200 fly med opsjon på ytterligere 100 fly, sammen med regionale Mesa Airlines som har base i Phoenix, Arizona.

«Dette er verdensbegivenhet for oss», uttaler CEO Anders Forslund til TT/SvD.

Heart Aerospace er et startup-selskap fra 2018 lokalisert på Säve nord for Göteborg og utvikler SE-19, en helelektrisk regionalt miniairliner med plass til 19 passasjerer og rekkevidde på omlag 400 km.

Heart med tester av ES-19 for å utvikle en aerodynamisk optimalisert design. Illustrasjon: Heart Aerospace

«Vi var to personer i dette selskapet så sent som i 2019. Nå har vi et team i verdensklasse og har snart rekruttert 50 personer», opplyser Anders Forslund.

«Vi var to personer i dette selskapet så sent som i 2019. Nå har vi et team i verdensklasse og har snart rekruttert 50 personer».

Gründeren forteller at den nye kapitalen gir selskapet muligheter til å utvikle ny industri og ny infrastruktur, både i Sverige og internasjonalt.

Den nye kapitalen gir selskapet muligheter til å utvikle ny industri og ny infrastruktur

Opprinnelig var SE-19 myntet på markedet i Norden, og fortrinnsvis i Norge, etter at Avinor i 2018 satte som ambisiøst mål at norsk luftfart skal være 100% elektrisk innen 2040.

Heart utvikler egne motorer til ES-19, her plassert på mockup og photoshoppet inn i bildet av 3D-modellen av flyet. Illustrasjon: Heart Aerospace


Anders Forslund opplever at elektrifisering og overgangen til grønn luftfart viser seg «å være veldig attraktivt over hele verden. Klimabevisstheten i luftfartsindustrien vokser og United Airlines har vært veldig framoverlent med visjonen om å være fossilfri innen 2050».

«Nå er det bare å ta teknologien vi har og montere flyet, sertifisere det og levere det til kundene i 2026», sier Anders Forslund til TT/SvD. Hasa opp forskerjobben ved Chalmers tekniska högskola i Göteborg for å utvikle og bygge ES-19.

Heart Aerospace mener at «flyreiser skal integreres i - ikke skilt fra - byene og samfunnene våre. Våre utslippsfrie og støyvennlige fly kan operere på rullebaner med 750 meter og gjøre nytt bruk av det store nettverket av småflyplasser nær sentrum».


«At Avinor sa at all norsk flytrafikk skal være elektrisk innen 2040, endret mitt liv», sier CEO Anders Forslund til TU.

Flyreiser står for 2% av de globale CO2-utslippene, ifølge Heart Aerospace som forventer at andelen øker til 12–27% innen 2050 med dagens bruk av fossilt brennstoff. 

40% av verdens utslipp er fra kortdistansefly og selskapet mener at elektriske fly er løsningen, med det laveste infrastrukturelle fotavtrykket av alle transportmidler.

Heart Aerospace ser for seg at «flyreiser skal integreres i - ikke skilt fra - byene og samfunnene våre. Våre utslippsfrie og støyvennlige fly kan operere på rullebaner med 750 meter og gjøre nytt bruk av det store nettverket av småflyplasser nær sentrum».

Målet er at ES-10 skal være sertifisert for passasjertrafikk i 2025. Etter planen skal mini-airlineren operere flere korte ruter i USA, inkludert Colorado.


Målet er å være sertifisert for passasjertrafikk i 2025. Etter planen skal mini-airlineren operere flere korte ruter i USA, inkludert Colorado.

«Det er veldig mange som flyr til skistedene og det er ofte små utfordrende flyplasser i mer fjellrike områder. Våre fly vil passe som hånd i hanske der».

Illustrasjonsfoto som viser interiøret i ES-19. Foto: Heart Aerospace


Ifølge Anders Forslund skal ES-19 være på vingene og klar for første testflygninger allerede i 2024.

De siste 5-6 årene har utviklingen av elektrifiserte fly skutt fart. Ifølge konsulentselskapet Roland Berger var det per januar 2020 over 200 ulike initiativ med forskjellig modenhetsgrad som utvikler og realiserer elektriske og/eller hybridelektriske luftfartøy for persontransport. Mange av prosjektene omfatter fixed wing (fly med faste vinger) som er mest relevant for norske forhold, både i forhold til rekkevidde og kapasitet.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.