B

ye Aerospace i USA tar steget inn i forretningsflymarkedet med eFlyer 800, verdens første 8-seters helelektriske tomotors turbo-prop VIP-maskin.

EFlyer 800 får en marsjfart på 320 knop, makshøyde på 35.000 fot og rekkevidde på 500 nautiske mil med 45 minutter i reserve ved marsjfart på 280 knop.

Flyet ble presentert 22. april 2021 og drives av EngineUS, elektriske motorer fra Safran. VIP-flyet utvikles til markedet for lufttaxi, luftfrakt, regionale fly og charterfly.

Den nye 8-seters VIP-maskinen kan fly syv passasjerer med en eller to piloter i en distanse på inntil 500 nm i normal marsjfart på 280 knop.

eFlyer 800 tar opp konkurransen med eksisterende turboprop-modeller som Beech King Air 260 og Daher TBM 910.

L3Harris Technologies og Bye Aerospace går sammen om å utvikle et helelektrisk multi-mission maskin som vil tilby «Intelligence, surveillance and reconnaissance» (ISR) kapasitet.

Denver-baserte Bye Aerospace forventer å fullføre typesertifisering i løpet av 4–6 år, og de oppgir at de allerede har bestillinge fra lufttaxi-, charter- og lastoperatører i USA og Europa.

eFlyer 800 tar opp konkurransen med Beech King Air 260 og Daher TBM 910

For tiden er Bye Aerospace i gang med FAA Part 23-typesertifisering for sin toseters skolefly, eFlyer 2. Selskapet utvikler i tillegg fireseters eFlyer 4 for lufttaxi- og transport, samt mer avansert pilotopplæring.

De to eFlyer-modellene har også Safran-motorer, med en effekt fra 50 kW til 500 kW/1 MW, og leveres med GeneusGRID, et elektrisk smartsystem fra Safran.

eFlyer 800 skal etter planen få litium-svovelbatterier som er under utvikling hos Oxis Energy i Storbritannia. Bye Aerospace tar sikte en ladetid på 20–30 minutter.

Ifølge Oxis vil første versjon av disse batteriene ha en energi på 450 Wh/kg og en energitetthet på 550 Wh/L. Selskapet oppgir at nivåene forventes å kunne økes til 550 Wh/kg og 700 Wh/L innen slutten av 2023, og deretter til 600 Wh/kg og 900 Wh/L innen 2026.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.