T

extron i USA etablerte i mars 2021 eAviation-divisjonen for å satse på grønn luftfart. Nå tar selskapet et stort skritt videre og går inn i en prosess for kjøp av 90 prosent av Pipistrel i Slovenia for 2,1 milliarder kroner.

Den amerikanske luftfarts- og forsvarsgruppen lokalisert i delstaten Rhode Island sør for Boston er mest kjent for produksjon av Bell, Cessna og Beechcraft. I løpet av en toårsperiode vil selskapet overta de resterende 10 prosent av Pipistrel.

Ivo Boscarol (til høyre) sammen med testpilot Eskil Amdal etter en testflight med Panthera i Slovenia. Foto: Flynytt/Urban Air

Grunnlegger og adm. direktør i Pipistrel, Ivo Boscarol, fortsetter som minoritetsaksjonær og ‘emeritusprofessor’ i en overgangsfase.

Pipistrel startet med produksjon av seilfly for 33 år siden. Selskapet utvidet med nytt produksjonsanlegg i Italia i 2014, har i dag har i dag over 250 ansatte og produserer seilfly og en serie med sportsfly av typen Virus med Rotax-motor, elektriske Alpha Electro samt toppmodellen Panthera. I tillegg er Pipistrel i gang med utviklingen av Miniliner, et elektrisk regionalt passasjerfly med 20-seter.

Textron har store ambisjoner innen elektrisk luftfart og setter inn turboen med oppkjøpet av Pipistrel. Foto: Flynytt/Urban Sky

Textron planlegger ytterligere investeringer for å styrke Pipistrel i utviklingen av elektriske og hybridelektriske fly, samtidig som Pipistrel vil inngå i Textron-gruppens globale salgsapparat, støttenettverk og tekniske kompetansesenter.

En sterk plattform

«Det som er spennende med Pipistrel er at de har en så sterk plattform av teknisk ekspertise og erfaring, og produktene deres gir oss et fortrinn til gradvis å utvikle nye elektriske flymodeller», uttaler Rob Scholl, senior visepresident for Textron eAviation, til FutureFlight.

Et populært turfly og skolefly, Cessna Skyhawk. Foto: Textron
«Mange snakker om elektrifisering, men Pipistrel er den eneste som har gjort det», hevder Scholl som overtar som administrerende direktør i den nye eAviation-divisjonen så snart oppkjøpet av Pipistrel etter planen avsluttes i juni 2022.

I juni 2020 godkjente EASA Pipistrel Alpha Electro med verdens første typesertifisering av et elektrisk fly. Selskapet utvikler også en familie  av autonome fraktfly kalt Nuuva. 

Panthera er toppmodellen til Pipistrel og er en sterk konkurrent til Cirrus SR22 og Diamond DA62. Foto: Flynytt/Urban Sky

20-seteren Miniliner kan bli en elektrisk etterfølger av tomotors turboprop-modellen Beechcraft 1900 som gikk ut av produksjon i 2002.

20-seteren Miniliner utvikles av Pipistrel. Foto: Pipistrel

Pipistrel har lenge vært en av partnerne i det modulære MAHEPA-programmet for hybridelektriske flysystemer finansiert av EUs Horizon 2020, hvor det har inngått testing av en hybridversjon av Panthera, bruk av SAF og en hydrogendrevet Hy-4-teknologidemonstrator.

En unik og sterk posisjon

«Pipistrel plasserer Textron i en unik og sterk posisjon til å utvikle teknologier og en serie nye flytyper for å møte et bærekraftig marked og et bredt spekter av kundeoppdrag», forteller styreleder og administrerende direktør i Textron, Scott Donnelly, til FutureFlight.

Textron vil videreføre Pipistrels hovedkontor i Slovenia. Foto: Flynytt/Urban Sky

Textron planlegger å videreføre Pipistrels hovedkontor like utenfor den lille byen Ajdovščina i regionen Gorizia sørvest i Slovenia, 16 mil nordøst for Venezia, samt å beholde produksjonsanlegg med forskning og utvikling både i Slovenia og Italia.

Pipistrel har lenge vært en av partnerne i det modulære MAHEPA-programmet i EU. Foto: Flynytt/Urban Sky

Ivo Boscarol kommenterer at sammenslåingen med Textron vil tilføre Pipistrel «dyp ekspertise og ressurser som ellers ville vært utilgjengelige for Pipistrel alene».

Textron planlegger ytterligere investeringer for å styrke Pipistrel i utviklingen av elektriske og hybridelektriske flymaskiner. Foto: Flynytt/Urban Sky
Oppdatert 
31.5.2022 15:11
 Artikler om 
Luftsport

Flere artikler om 

Luftsport

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.