H

eart Aerospace på Säve utenfor Göteborg lanserer ES-30, en hybrid-elektrisk regional airliner med kapasitet på 30 passasjerer og fleksibel rekkevidde på inntil 800 km (432 NM).

SAS opplyser samtidig at selskapet signerer ‘Letter of Support’ med Heart Aerospace for muligheten å legge det nye elektriske flyet, ES-30, til SAS’ regionale flyflåte.

«Sammen med hele bransjen har vi et ansvar for å gjøre flyreiser mer bærekraftige. SAS streber etter er å forvandle luftfarten slik at også kommende generasjoner kan fortsette å knytte verden sammen og nyte fordelene ved å reise – men med et mer bærekraftig fotavtrykk. Det signerte ‘Letter of Support’ med Heart Aerospace er et viktig steg i så måte», opplyser konsernsjef Anko van der Werff i SAS.

ES-30 inkluderer en hybrid-elektrisk reserveløsning bestående av to turbogeneratorer drevet av bærekraftig flydrivstoff. Foto: Heart Aerospace

Framtidig mål om nullutslipp

SAS startet samarbeid med Heart Aerospace allerede i 2019 for å fremme utvikling av elektriske fly.

«De elektriske flyene blir et utmerket tilskudd til vår eksisterende flåte og vil betjene kortere og mindre trafikkerte ruter i Danmark, Norge og Sverige, på en mer bærekraftig måte. Innovasjonen og den nye teknologien dette representerer, tar oss i retning vårt fremtidige mål om å bli en nullutslippsbransje», konkluderer konsernsjefen i SAS.

ES-30 erstatter ES-19, en 19-seters helelektrisk variant med rekkevidde på 400 km (216 NM). Den nye utgaven vil inkludere en hybrid-elektrisk reserveløsning bestående av to turbogeneratorer drevet av bærekraftig flydrivstoff.

ES-30 er en redesignet og oppgradert versjon av ES-19. Den nye versjonen inkluderer et hybrid-elektrisk reservesystem som utvider kapasiteten med en fleksibel rekkevidde på inntil 800 km (432 NM). Illustrasjon: Heart Aerospace

Tidligere bestillinger på ES-19 fra United Airlines og Mesa Air Group, for totalt 200 elektriske fly med opsjon på ytterligere 100 fly, gjelder også den oppdaterte ES-30-utgaven som forventes å tas i bruk kommersielt i 2028.

Hybrid-elektrisk system

Det hybride reservesystemet installeres for å sikre et reserveenergibehov uten å påvirke batterirekkevidden. Systemet kan også tas i bruk under cruise på lengre flygninger for å komplementere den elektriske kraften som batteriene gir.

Heart Aerospace har mottatt over 200 ordrer på ES-19, blant annet fra United Airlines og Mesa Air Group, som nå videreføres for ES-30. Illustrasjon: Heart Aerospace

Dette gir flyet en elektrisk rekkevidde på 200 km, en hybrid rekkevidde på 400 km med 30 passasjerer, og fleksibilitet til å fly inntil 800 km med 25 passasjerer, alt inkludert typiske reserver, ifølge flyprodusenten.

To nye aksjonærer

Heart bekrefter samtidig to nye minoritetsaksjonærer i selskapet: Air Canada og det svenske luftfarts- og forsvarsselskapet Saab investerer begge NOK 512 millioner. Air Canada har i tillegg til investeringen også lagt inn en kjøpsordre på 30 ES-30 regionale fly.

«ES-30 er et elektrisk fly som industrien faktisk kan bruke. Vi har designet et kostnadseffektivt fly som lar flyselskapene levere god service på et bredt spekter av ruter. Med ES-30 kan vi begynne å kutte utslippene fra flyreiser i god tid før slutten av dette tiåret, og responsen fra markedet har vært fantastisk", sier Anders Forslund i Heart Aerospace.

«Vi er henrykte over å ha to så sterke partnere som Saab og Air Canada som slutter seg til vårt oppdrag om å elektrifisere regionale flyreiser. Saab har sitt utspring i Sverige og er synonymt med romfart. Partnerskapet vårt vil både støtte programmet vårt og hjelpe oss til å bli en del av den stolte svenske romfartsarven, uttaler Anders Forslund i Heart Aerospace. 

Air Canada er ny minoritetsaksjonær i Heart Aerospace, og har samtidig lagt inn en ordre på 30 ES-30. Illustrasjon: Heart Aerospace

«Air Canada er en strategisk viktig partner med et av verdens største nettverk som drives av regionale turboproper, og som et progressivt, framoverlent selskap», ifølge Forslund.

Mål om nullutslipp

«Air Canada er veldig fornøyd med å samarbeide med Heart Aerospace om utviklingen av dette revolusjonerende flyet. Vi har jobbet hardt med stor suksess for å redusere fotavtrykket vårt, men vi vet at det vil kreve ny teknologi som ES-30 for å nå våre mål om nullutslipp. Vi har full tillit til at teamet i Heart Aerospace har ekspertisen til å levere på ES-30s løfte om en renere og grønnere luftfartsfremtid», forteller Michael Rousseau i Air Canada.

Heart Aerospace er etablert rett utenfor en av Sveriges tidligere topphemmelige fjellhangarene på Säve flygplats nord for Göteborg som ble anlagt på midten av 1950-tallet. Foto: Heart Aerospace

Totalt har Heart Aerospace intensjonsavtaler (LOI) for 96 ES-30-er. Det inkluderer de nordiske flyselskapene Braathens Regional Airlines (BRA), Icelandair og SAS samt New Zealands Sounds Air. Rockton, et svenskbasert leasingselskap som fokuserer på bærekraftige løsninger, har nylig signert en LOI med for opptil 40 ES-30.

Heart Aerospace utvikler egne hybrid-elektriske motorsystemer til ES-30. Foto: Heart Aerospace

«Dette understreker vår forpliktelse til innovativ teknologi og løsninger for bærekraftig luftfart. Heart er en pioner innen kommersiell elektrisk luftfart og vi ser frem til å bidra til fremtidens luftfart med vår erfaring med å utvikle løsninger i forkant av teknologien», sier konsernsjef Micael Johansson i Saabs.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Innovasjon

Flere artikler om 

Innovasjon

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.