V

erdens hittil kraftigste hybrid-elektriske flygenerator på 2,5 megawatt (MW) og tilhørende frekvensomformer er utviklet hos Rolls-Royce Electrical Norway i Trondheim. Koblet på en gassturbin vil systemet generere kraft til å drive en 2 MW elektromotor beregnet på nye regionale mini-airlinere.

Flygeneratoren er kjernen i fremdriftssystemet

Flygeneratoren er kjernen i fremdriftssystemet. Rolls-Royce fullførte nylig utviklingstesting i Trondheim før løsningen ble videresendt til «Testbed 108» i Bristol,  et nylig renovert anlegg hvor tester utføres på motor, kontroller og det termiske styringssystemet.

Utvikling av nye framdriftssystemer hos Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce

Utviklingen inngår i CleanSky 2, et internasjonalt program med samarbeidspartnere fra England, Frankrike, Tyskland og Norge. Flygeneratoren er designet og utviklet for å redusere vekt og volum som mye som mulig.

Opprinnelig ble enheten som kalles «power generation system 1» - PGS1) utviklet med tanke på E-Fan X før Airbus kansellerte prosjektet. E-Fan X ble startet som var en del av EU-visjonen Flighpath 2050, med mål om 65 prosent lavere flystøy, 75 prosent reduksjon av CO2 pr passasjerkilometer og 90 prosent reduksjon av NOx.

«Grønnere, lettere og en mindre kompleks motor»

«Målet er å produsere grønnere, lettere og en mindre kompleks motor med et enklere vedlikehold og som er mer egnet for datastyring. I tillegg til hybridelektrisk framdrift, kan generatoren også brukes som en del av et «merelektrisk» system for større fly eller innen framtidige løsninger på bakken eller i havet», opplyser Rolls-Royce.

«Vi er glade for å bringe generatoren til vårt nye testanlegg for å starte integreringen fullt ut», forteller Adam Newman, Chief Design Engineer, Aviation Futures i Rolls-Royce.
Rolls-Royce Spirit of Innovation med 500 hk [400kw] har gjennomført vellykkede taxitester i mars 2021. «Det handler om å inspirere en generasjon, vise og bevise at elektrifisering og fossilfri luftfart er kommet for å bli», ifølge akropiloten.

«Dette er en viktig milepæl i programmet, og fullfører et tett samarbeid melllom våre team i Storbritannia og Norge. Det er et stort privilegium å være involvert i et så viktig arbeid - å utvikle innovative elektriske kraftsystemer som er en del av vår bærekraftsstrategi for framtiden».

«Generatoren vår er omtrent på størrelse med en øltønne»

«Generatoren vår er omtrent på størrelse med en øltønne, og vil produsere kontinuerlig strøm som dekker behovet til 2500 hjem. Det er banebrytende når det gjelder hva som er fysisk mulig. Når testingen er fullført, vil vi ha grunnlag for megawattnivå for framtidige hybridfly».

P-Volt har en planlagt lansering i 2026 og vil ta i bruk den helelektriske H3PS1-motoren som er utviklet i fellesskap av Rolls-Royce og Rotax. Foto: Rolls-Royce

Den nye generatoren på 2,5 megawatt inngår i «power generation system 1» - PGS1). Rolls-Royce har foreløpig ikke opplyst noen sluttdato for det ferdige systemet.

Selskapet samarbeider med Tecnam og Widerøe om utvikling av P-Volt med plass til 9 passasjerer og planlagt lansering i 2026. P-Volt vil ta i bruk den helelektriske H3PS1-motoren som er utviklet i fellesskap av Rolls-Royce og Rotax.

Oppdatert 
26.12.2021 16:47
 Artikler om 
Innovasjon

Flere artikler om 

Innovasjon

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.