V

erdens første helelektriske passasjerfly, Alice, tok endelig av for første testflygning. Jomfruturen varte i åtte minutter før hun landet trygt tilbake på flyplassen.

Livestream-videoen viser første testflygning med Alice over Moses Lake, staten Washington:

Alice tar av fra Grant County International Airport, rundt 30 mil øst for Seattle i staten Washington. Foto: Eviation

Den første testflygningen for Alice var vellykket og blir omtalt av Eviation som et stort skritt videre for å bringe grønn luftfart nærmere kommersiell tjeneste.

Da flyet fløy over tilskuerne, var lyden mer som en summing enn støy. 

Testpilot Steve Crane gratuleres av Eviation CEO Gregory Davis og styreleder i Clermont Group, Richard Chandler (i midten). Foto: Eviation


«Veldig responsiv, veldig rask på throttle»

«Så hvordan var turen?», spør journalisten fra GeekWire etter testflygningen fra Grant County International Airport, rundt 30 mil øst for Seattle i staten Washington.

«Det var fantastisk», sier testpilot Steve Crane. «Det gikk akkurat som vi trodde det skulle. Veldig responsiv, veldig rask på throttle, og den kom inn for en fantastisk landing. Jeg kunne ikke vært lykkeligere». 

Cockpit til Alice, med side-stick og fly-by-wire. Arkivfoto: Eviation

Etter takeoff tirsdag morgen steg elflyet opp til 3 500 fot.

Crane forklarer at den korte flyturen er ment som første «babysteg» i testprogrammet.

«I dag handlet det bare om den første konvolutten», forteller testpiloten. «For framtidige tester utvider vil vi suksessivt utvide konvolutten».

Alice skal være leveringsklar innen 2027 i tre versjoner: Commuter-utgave med 9 seter, VIP-versjon med 6 seter og eCargo-versjon. Illustrasjon: Eviation

«Dette er flyhistorie»

«Dette er flyhistorie. Vi har ikke sett motor- og framdriftsteknologien for fly endre seg stort siden flybransjen gikk over fra stempelmotor til turbin og jetmotor. Det skjedde på 1950-tallet, og var siste gang du så en revolusjonerende ny flyteknologi for passasjerfly», forteller en begeistret Gregory Davis, president og CEO i flyprodusenten Eviations til CNN Business etter testflygningen.

"Dette handler om å endre måten vi flyr på. Det handler om å koble samfunn sammen på en bærekraftig måte, og vi stråler selvsagt av stolthet over denne vakre solskinnsdagen her ved Moses Lake», sier Gregory Davis.

Navnet Alice er inspirert av fortellingen «Alice in Wonderland» og den velkjente sangen «White Rabbit» skrevet av Grace Slick og utført av bandet Jefferson Airplane første gang i 1967.

Commuter-utgaven av Alice leveres med 9 seter. Illustrasjon: Eviation

9-seteren Alice har etter 30 minutters lading batterikapasitet til å fly én times tid med en rekkevidde på 440 NM (815 km) etter. Opprinnelig ble prototypen vist fram i 2017 med en rekkevidde på 521 NM (965 km), noe som seinere ble nedredusert.

VIP-utgaven av Alice har plass til 6 passasjerer. Foto: Eviation

Cruisehastighet på 250 kts

Eviation oppgir at flyet har en maksimal cruisehastighet på 260 kts (482 km/t). Til sammenligning har Boeing 737 800 en topphastighet på 510 kts (946 km/t), med marsjfart på 842 km/t og rekkevidde på 5 765 km (3 113 NM).

Alice ble lansert under Paris Air Show 2019 på Le Bourget. Illustrasjon: Eviation

Eviation ble grunnlagt i 2015 og selskapet lanserte Alice for første gang under Paris Air Show 2019 på ærverdige Le Bourget. 

Selskapet vil bruke data og informasjon fra tirsdagens flytur til å gjennomgå de neste fasene og forberedelsene før det er klart for leveranser av flyet kunder innen 2027.

«Når det gjelder selve utformingen av flyet, tror jeg alt kommer til å bli videreutviklet», sier Davis til GeekWire, men noe ligger fast: «Det kommer til å være karbonfiber, det kommer til å være fly-by-wire, og det kommer til å være elektrisk – så i den sammenhengen vil det bli det samme flyet». 

Alice er verdens første helelektriske passasjerfly. Flykroppen består av karbonfiber. Illustrasjon: Eviation

Flere terabyte med data

«Vi har generert og samlet inn flere terabyte (1 000 gigabyte) med informasjon fra datasystemene vi har ombord i flyet, og det kommer til å ta et par uker å gjennomgå alt for å se hvordan flyet presterer i forhold til våre modeller og analyser», forteller Gregory Davis til CNN. «Det er nødvendig for å se etter nødvendige forbedringer vi kan gjøre», legger han til.

Selskapet oppgir at de etter planen tar sikte å få flyet FAA-sertifisert i løpet av 2025, som etterfølges av ett eller to år med flere flytester før Alice kan levere til de første kundene.

Tre modeller

Eviation utvikler tre forskjellige utgaver av Alice: en commuter-versjon, en VIP-versjon og eCargo for frakt. Commuteren har plass til ni passasjerer foruten to piloter, samt 850 pund last. 

eCargo-utgaven av Alice. Illustrasjon: Eviation

VIP-versjonen har seks passasjerseter, og mens eCargo-utgaven har et lastevolum på 450 kubikkfot.

Lasterommet på eCargo-utgaven av Alice. Illustrasjon: Eviation

Alice var opprinnelig forventet å fly i 2021, men utviklingen har vært preget av forsinkelser. CapeAir forventer å sette en flåte i drift innen 2023, og betjene ruter mellom Boston og Cape Cod 11,5 km lengre sør, en armformet halvøy som strekker seg ut i Atlanteren. 

Alices lanseringskunde, DHL, bestilte 12 fly som eCargo-versjon i august 2021. Det Miami-baserte charterflyselskapet GlobalX har signert en intensjonsavtale for 75 fly med commuter-versjonen av Alice.

Oppdatert 
24.10.2022 1:03
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.