G

otland-regionen ønsker seg den første kommersielle flyruten med elektriske fly i Sverige. Nå lover Braathens Regional Airways (BRA) at det skal bli en realitet i 2026 såfremt teknologien gjør det mulig.

«Gotland er et perfekt første reisemål for elektriske flyreiser. Vi trenger en bærekraftig måte å fly til og fra øya».

Regionstyreleder Eva Nypelius i Centerpartiet (C) sier at «Gotland er et perfekt første reisemål for elektriske flyreiser. Vi trenger en bærekraftig måte å fly til og fra øya. Fra regionens side vil vi gjøre alt for at gotlendere og besøkende kan reise raskt, trygt og bærekraftig med elektriske flygninger til og fra øya så snart teknologien er tilgjengelig».

I 2019 opererte BRA 13 innenriksruter i Sverige med 12 ATR 72-600. Foto: BRA


Visby på Gotland er blant 10 svenske lufthavner som eies av Swedavia. I første omgang planlegger selskapet en testarena for elfly på Åre Östersund, med «Green Flyway»-testflygninger til og fra Røros lufthavn. I neste fase vil Swedavia tilrettelegge for elfly ved Umeå og Visby. På sikt skal samtlige av de 10 svenske statlig eide lufthavnene tilrettelegges opererativt for bruk av elfly.

BRA viderefører familieselskapet Braathen SAFEs svenske divisjon, som ikke inngikk i fusjonen med SAS i 2001. I 2019 opererte BRA 13 innenriksruter i Sverige med 12 ATR 72-600.

Avstanden i luftlinje fra Bromma eller Arlanda til Visby er henholdsvis 104 eller 121 NM (193 eller 225 km), mens rekkevidden til eksempelvis ES-19 fra Heart Aerospace er over det dobbelte, 250 NM (400 km).

Interiøret i Braathens ATR 72-600 som har en kapasitet på 68-78 seter. Nå vurderer selskapet å satse på en heleelektrisk mini-airliner med inntil 19 seter. Foto: BRA


«Vi tar klimaspørsmålet på alvor, og vi vil endre oss raskt. Vi har bransjens høyeste ambisjon når det gjelder bærekraftig flygning. Vi vil øke blandingen av biodrivstoff til 50% i 2025. I 2026, eller så snart teknologien tillater det, vil vi være de første med elektriske fly i kommersiell trafikk deretter på Gotland. Planen er å være helt fossilfri innen 2030», sier eier av Braathens Regional Airways (BRA), Per G. Braathen, lillebror til Erik G. Braathen som har startet det nye flyselskapet FLYR. 

Flyet som ifølge BRA kan bli aktuelt for elflyruter til Gotland fra 2026 er tilsvarende ES-19 fra Heart Aerospace, med 19 seter og en rekkevidde på cirka 400 km.

BRA opplyser i en pressemelding at det pågår flere utviklingsprosjekter på verdensbasis for mini-airlinere. Flyet som ifølge BRA kan bli aktuelt fra 2026 er tilsvarende ES-19, med 19 seter og en rekkevidde på cirka 400 km. De anser at driftskostnaden blir tilsvarende som for dagens fly.

Felles mål om kommersiell elektrisk flytrafikk til Gotland i 2026

BRA og Gotlandsregionen har et felles mål om kommersiell elektrisk flytrafikk til Gotland i 2026. BRA har skissert hvordan et slikt rutenett kan bli, og foreslår å stasjonere to helelektriske mini-airlinere på Gotland.

«BRAs planer er nøyaktig i tråd med det vi trenger på Gotland. I resten av landet investerer staten milliarder i jernbane, men det er ingen muligheter for bærekraftig reise hit. At en operatør nå går ut så tidlig og sier at de vil investere i Gotland, er ekstremt positivt. Vi ønsker selvfølgelig velkommen alle som ønsker å fly til Gotland og håper at flere operatører følger i BRAs fotspor», sier regiondirektør i BRA, Peter Lindvall.

Ulrika Matsgård overtok 1. juli 2021  som CEO i Braathens Regional Airways (BRA). Foto: BRA


«Gotland er et av våre viktigste markeder der luftfart utgjør en betydelig del av reisetilbudet. Vi har lenge tilbudt gotlendere og fastlandere en fleksibel, smidig og rimelig reise og har mange fornøyde kunder. Med mulighetene for elektrisk luftfart vil vi kunne øke tilgjengeligheten ikke bare til Stockholm, men til flere steder på fastlandet som ikke har noen effektive forbindelser i dag», opplyser Ulrika Matsgård, som 1. juli 2021 overtok som CEO i BRA.

Målet for BRA er en fossilfri flytur innen 2030. Inntil helelektriske mini-airlinere introduseres i 2025, jobber BRA for å redusere utslippene med drivstoffeffektivitet og fossilfritt biodrivstoff. Her tankes et av selskapets ATR 72-700 fra JET A-1 fra AirBP. Foto: BRA


Flyselskapet ser for seg at mye må gjøres for å kunne realisere planene innen 2026, som gjelder «sikker strømforsyning, kraftforsyning til ladestasjoner på flyplasser og statlige insentiver til å støtte utviklingen». 

Gotland-regionen vil på sin side igangsette arbeidet med å utrede hvilke tiltak som kan etableres på regionalt nivå.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Luftfart

Flere artikler om 

Luftfart

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.