D

et grønne skiftet i transportsektoren skjer i samarbeid med blant andre Northvolt, EIT InnoEnergy, Skellefteå Kraft og Skellefteå Science City, som også deltar i FAIR -prosjektet og Green Airport -prosjektet.

Ny ladestasjon ble nylig innviet på Skellefteå av Robert Lindberg, flyplassjef ved Skellefteå Airport Han opplyser at flyplassen satser stort på framtidens flysystemer. Planen er at Skellefteå skal bli et nav for utviklingen.

Styreleder Måns Theorin fra Aeroklubben i Göteborg besøkte Skellefteå flyplass i august og fortalte om det elektriske flyprosjektet med Pipistrel Velis Electro på Säve flyplass. Foto: Aeroklubben

Lufthavnen i Skellefteå har stort fokus på utvikling av elektrifisert og hybridelektrisk luftfart med bruk av hydrogen og fossilfritt flydrivstoff.

I prosjektet inngår forskning og planlegging av ny infrastruktur, luftromspørsmål, tillatelser og markedstilpasning.

Aeroklubben viser fram SE-KWH på Skellefteå lufthavn, et sertifisert skolefly med elmotor. Foto: Aeroklubben

De aller første testrutene med elfly i Norden vil bane vei for økt kommersiell trafikk med eVTOL i Västerbotten, Sverige og Norden.

Et interessant og viktig transportmiddel

«Med lave driftskostnader og et begrenset behov for infrastruktur på bakken, ser vi på dette som et interessant og viktig transportmiddel for framtidige regionale reiser i tynt befolkede områder», sier Robert Lindberg, administrerende direktør i Skellefteå lufthavn til Urban Air Mobility News.

Pipistrel Velis Electo er verdens første sertifiserte elfly, med fixed wing og konvensjonell takeoff og landing. Foto: Aeroklubben
«Om få år vil det bli en grønn, praktisk og effektiv transportløsning til og fra flyplassen. Dette er det første trinnet til å komme i gang med kommersiell trafikk så tidlig som mulig».
Alia fra Beta Tevhnologies kan opereres med vertikal takeoff og landing, eller konvensjonelt der en rullebane er tilgjengelig. UPS (United Parcel Service) har bestilt inntil 150 Alia (Electric Vertical Aircraft - EVA) fra Beta Technologies til bruk i tidssensitive transporter med takeoff (liftoff) og landing ved UPSs anlegg. Foto: Beta Technologies

Skellefteå lufthavn har sikret seg en av Sveriges kraftigste strømforsyninger for å være godt forberedt til elektrifisert luftfart. Potensialet for elfly og eVTOL er stort. Prosjektpartnere bak en planlagt testrute mellom flyplassen og batterifabrikken til Northvolt er Skellefteå lufthavn, Skellefteå Kraft, Luleå teknologiske universitet, Northvolt, Jonair og ACR.

Cockpiten til Pipistrel Velis Electro til forskjell fra tradisjonelle motorfly med Lycoming eller Continental motorer. Foto: Pipistrel

Et bredt spekter av kunnskap og erfaring

«Vi har satt sammen en gruppe som vil bidra med et bredt spekter av kunnskap og erfaring. Når alt ligger til rette, er målet vårt at operatører av eVTOL-flymaskiner skal bruke ruten. Testing og utvikling av flysystemer i kaldt klima og mørke er forutsetninger for å få luftfartøyene sertifisert», forteller Robert Lindberg, før han legger til: «Dette, sammen med kompetansen om elektrifisering i regionen, skaper unike forhold».

Oppdatert 
29.12.2021 21:10
 Artikler om 
Innovasjon

Flere artikler om 

Innovasjon

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.