N

ASAs visjon for Advanced Air Mobility (AAM) Mission er å bidra til utviklingen av luftfarten - lokalt, regionalt og interregionalt - som tar i bruk av nye flysystemer som er under utvikling.

NASA satser for fullt på Urban Air Mobility (UAM) som ifølge NASA vil gi betydelig nytte for amerikansk industri og samfunn forøvrig.

Advanced Air Mobility (AAM) er en av hovedsatsingene til NASA. Det omfatter en rekke innovative luftfartsteknologier (små droner, elektrifiserte fly, eVTOL, automatisert lufttrafikkstyring osv.) som transformerer luftfartens rolle i hverdagen, inkludert transport av varer og passsasjerer.

Pipistrel fra Slovenia/Italia med et konseptdesign for en ny 20-seters nullutslippsfly som kalles Miniliner. Illustrasjon: Pipistrel

Urban Air Mobility (UAM) representerer ifølge NASA et av de mest spennende og komplekse AAM-konseptene med høyt automatiserte fly med kommersielle tjenester til publikum i tettsteder og byer. Konseptet har ført til stor interesse og betydelige bransjeinvesteringer, opplyser NASA.

Urban Air Mobility (UAM) – en framtid der avansert teknologi og nye operasjonelle prosedyrer åpner for enkel, rimelig luftfart i storbyer og urbane områder. AAM-konsepter (Advanced Air Mobility) med autonome (ubemannede) fly vil på sikt skape nye tjenester til publikum, ifølge NASA. Urban Air Mobility er det første målet. Sentralt i dette er NASAs Vision Concept of Operations (ConOps). Illustrasjon: NASA

Urban Air Mobility Grand Challenge

17 selskaper signerte i 2020 Space Act-avtaler med NASA om å delta i byråets første Urban Air Mobility Grand Challenge, et program over fire år der nye og avanserte flysystemer testes ut for å avklare om teknologien er moden for bruk i urbane luftrom i lav høyde.

17 selskaper signerte i 2020 Space Act-avtaler med NASA om å delta i byråets første Urban Air Mobility Grand Challenge, et program over fire år der nye og avanserte flysystemer testes ut for å avklare om teknologien er moden for bruk i urbane luftrom i lav høyde.

I løpet av testene vil NASA og regjeringspartnere registrere et bredt spekter av flydata, inkludert støynivå, flysystemenes ytelser, lademuligheter, klargjøring og krav til planlegging før avgang.

CityAirbus er et flernasjonalt prosjekt i regi av Airbus Helicopters og gjennomførte første ubemannede testflygning 3. mai 2019. eVTOL demonstratoren D-HCIA ble 31. august 2020 flyttet fra Donauwörth til Manchning nær Ingolstadt nord for Munich etter flere vellykkede autonome testflygninger. Multirotor-maskinen har 8 propeller drevet av 8 100 kW (130 hp) Siemens SP200S elektriske motorer og plass til fire passasjerer.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Innovasjon

Flere artikler om 

Innovasjon

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.