nnen 2050 kan antallet flyreiser være doblet sammenlignet med 2019-nivået, hvis utviklingen i flytrafikken holder tritt med siste 7-årige prognose fra Eurocontrol, en sivil-militære internasjonale organisasjon som arbeider for å fremme sikkerheten i europeisk luftfart, koordinere lufttrafikktjenesten i Europa og utvikle et integrert europeisk system for flykontrolltjeneste.
Utviklingen vekker bekymring for Henrik Hololei, generaldirektør for DG MOVE (Generaldirektoratet for mobilitet og transport) ved EU-kommisjonen.
Bekymret for flyplasskapasiteten
«Jeg er bekymret for flyplasskapasiteten. Hvorfor? Luftfarten vil sprette tilbake til nivået og gå gjennom taket. Det vil skje i 2023, eller i 2025. Når det skjer er av mindre betydning. Ser vi på infrastrukturen i Europa er det en stor utfordring. Det er nesten umulig i dag å bygge en ny flyplass. Det er også nesten umulig å bygge nye rullebaner», sier Henrik Hololei under Eurocontrol Aviation Sustainability Summit 22. november 2021.
En stor utfordring
«Vi får nye fly som er roligere, men det er fortsatt et problem. Du har alle disse begrensningene og du har ingen mulighet til å utvide. Da får du overbelastede flyplasser. Jeg mener, om fem år, om seks år i Europa, vil det være et stort problem hvordan man skal håndtere det. […] Kapasitet på bakken, spesielt med flyplassene, vil være en stor utfordring».
«Vi får nye fly som er roligere, men det er fortsatt et problem. Du har alle disse begrensningene og du har ingen mulighet til å utvide. Da får du overbelastede flyplasser. Jeg mener, om fem år, om seks år i Europa, vil det være et stort problem hvordan man skal håndtere det. […] Kapasitet på bakken, spesielt med flyplassene, vil være en stor utfordring».