M

onsterflyetkan oppnå cruisehastigheter på over 556 km/t. Med en rekkevidde på rundt 2280 km stiller Pegasus i en egen klasse og vil danke ut de fleste andre VTOL-prosjekter hvis konseptet noen gang blir realisert.

Pegasus har to tiltrotorer på 3,3 meter i diameter og kan ta av og lande vertikalt eller konvensjonelt der det er rullebane.

Inspirert av V-22 Osprey og en sivil ekvivalent, AgustaWestland AW609, har Pegasus to tiltrotorer på 3,3 meter i diameter og kan ta av og lande vertikalt eller konvensjonelt der det er rullebane.

Steve Kozloff har tegnet inn Pegasus sammen med gigayacht-konseptet kalt Galleon som er inspirert av seilskipene i Yore. Galleoner var store seilskip med flere dekk (multideck) som opprinnelig ble tatt i bruk av spanjoler som bevæpnede lasteskip og seinere adoptert av andre land i Europa på 1500-1700-tallet. Illustrasjon: Steve Kozloff

Hver vinge har en tiltrotor på 3,3 meter i diameter

Pegasus har en fireseters cockpit og cabin som minner mye om helikoptre. Hver vinge er utstyrt med en stor tiltrotor/ltpropell som er 3,3 meter i diameter. 

Pegasus flyr over gigayachten Galleon og Burj Al Arab i Dubai, som er kåret til verdens mest luksuriøse hotel. Illustrasjon: Steve Kozloff
Twin-propellene drives av elektriske motorer, hver på rundt 700 hk, som tilsammen utgjør 7500 lb skyvekraft, ifølge Kozloff.

Flyet veier netto 1 497 kg (3 300 lb) og 2 722 kg (6 000 lb) fullastet. Det gir en god lastekapasitet.

VTOL-monsteret Pegasus har mulighet for vertikal takeoff (liftoff) og landing, eller konvensjonell takeoff og landing på rullebane. Illustrasjon: Steve Kozloff
Pratt & Whitney PT6A-67R turbopropmotor

Framdriftssystemet drives av en generator og Pratt & Whitney PT6A-67R turbopropmotor som yter 1 424 hk. Flymaskinen har plass til 946 liter drivstoff, som gir en impnerende rekkevidde på 2 280 km.

Pegasus-konseptet er en krysning mellom helikopter og fixed-ving med formidable ytelser, hvis det noen gang blir realisert. Illustrasjon: Steve Kozloff

Med uttrekkbare landingshjul er Pegasus i stand til konvensjonell takeoff og landing. Kozloff opplyser at flyet ved start på rullebane kan oppnå en avgangshastighet innen 400 fot (122 m). Maskinen vil også kunne stoppe raskt etter landing med reversering av propellbladene.

Oppdatert 
30.4.2023 21:16
 Artikler om 
Vertikal

Flere artikler om 

Vertikal

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.