N

orges Luftsportforbund (NLF) er første kunde i Norden som om noen år kan ta i bruk den hybridelektriske toseteren Integral E fra Aura Aero.

Signerer «Letter of Intent» med Aura Aero under AERO 2024 i Friedrichshafen. Fra venstre: CCO (Chief Commercial Officer) Drew McEwen i Aura Aero gratulerer generalsekretær John Eirik Laupsa i Norges Luftsportforbund sammen med Nils Harald Hansen i Aura Aero (akropilot og eks-supervisor i Airbus i Toulouse). Foto: Aura Aero

Generalsekretær John Eirik Laupsa i NLF fikk æren av å signere «Letter of Intent» med selskapet fra Toulouse under AERO 2024 i Friedrichshafen i midten av april, verdens største messe for allmennflysegmentet med utstillere fra 680 bedrifter og organisasjoner fra 36 land.

Elektrisk slepefly
«Vi er stolte over å ønske vår første kunde fra Norge velkommen til Integral-familien og beæret over å ha blitt valgt av dette store luftfartsforbundet», uttaler CCO i Aura Aero, Drew McEwen, nyansatt salgssjef i selskapet.

Intensjonen til partene er å bidra til utviklingen av Integral E i en versjon som elektrisk slepefly. Etter planen er det klart for levering i 2027.

NLF ønsker å ta i bruk Integral E på Starmoen, rikssenteret for seilflygning som er lokalisert 9 km øst for Elverum.

Første testflygninger om få uker
«Norge er et ledende land innen avkarbonisering av luftfart. Vi er begeistret over å kunne bidra på vårt nivå ved å bruke dette splitter nye elektriske flyet til våre seilflyaktiviteter snart!», forteller John Eirik Laupsa.
Få dager etter signeringen under AERO 2024 i Friedrichshafen fikk Aura Aero grønt lys fra EASA til de første testflygningene med Integral E, som starter om få uker. Foto: Aura Aero

Få dager etter signeringen under AERO 2024 i Friedrichshafen har Aura Aero mottatt en «Permit to fly», et grønt lys fra EASA til de første testflygningene med Integral E, som starter om få uker.

Integral E vil mot slutten av testperioden bli med i den eksklusive klubben av elektriske fly som inngår i CS-23-kategorien.

Direktør i EASA, Luc Tytgat, sammen med primus motor i Aura Aero, Jérémy Caussade (til høyre). Foto: Aura Aero
Vil avkarbonisere lett luftfart
«Vi gleder oss til å se det nye elektriske flyet vårt ta av. Integral-familien er allerede en stor suksess. La oss avkarbonisere lett luftfart!», sier Jérémy Caussade, medgründer, president og sjefingeniør i selskapet.

Aura Aero ble etablert i 2018 og utvikler den nye generasjonen av skolefly på Toulouse-Francazal-flyplassen i Toulouse. Integral E er hybridelektriske versjoner av Integral R (taildragger) for aerobatics og Integral S (med nesehjul) for tradisjonell pilotopplæring ved flyskoler.

De første testflygningene med Integral E starter om få uker. Foto: Aura Aero
Lades på under 30 minutter

Integral E kan lades på mindre enn 30 minutter. Ifølge selskapet vil det «miljøeffektive og lette flyet bidra til at flyklubber og pilotskoler når målet om reduksjon av utslipp og over tid en avkarbonisering av flyoperasjoner».

Integral E er laget i kombinasjoner av karbon og trevirke, for å redusere vekten og muliggjøre et enkelt vedlikehold. 

En fornøyd stab på standen til Aura Aero siste dag under AERO 2024-messen i Friedrichshafen. Foto: Aura Aero

Cockpiten er ifølge Aura Aero den største i sin kategori med en ny generasjon av avionikk, systemer og ergonomiske seter.

Videreutvikles til 19-seters ERA

Både Integral R og S leveres i de første årene med tradisjonelle Lycoming-motorer, med opsjon for konvertering til elektriske versjoner på et seinere tidspunkt.

Motor, teknologi og systemer i Integral E tas med i utviklingen av ERA - Electric Regional Aircraft. Illustrasjon: Aura Aero

Motorer og løsninger i hybridelektriske Integral E videreutvikles til ERA-prosjektet (Electric Regional Aircraft), et 19-seters passasjer- og cargofly som ifølge Aura Aero er planlagt med en E.I.S. (Entry Into Service) rundt 2030.

Oppdatert 
5.5.2024 12:08
 Artikler om 
Luftsport

Flere artikler om 

Luftsport

 ...

SEALLE

Abonnér på nyhetsbrev!

Les om Personvern
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.